close
تبلیغات در اینترنت
مشاوره شغل
درخواست مشاوره و ارسال سوال الو روانشناس در اینستاگرام الو روانشناس در تلگرام درخواست مشاوره و ارسال سوال الو روانشناس در اینستاگرام الو روانشناس در تلگرام

روان شناسی بالینی...مصاحبه و اصول آن در روانشناسی

t.me/alo_ravanshenas_ir :تلگرام " اَلو روانشناس "
  • تاریخ ارسال : چهارشنبه 12 مهر 1391

مصاحبه درمصاحبه کلینیکی پرسیدن برخی سؤال ها و نپرسیدن برخی دیگر نیاز به تخصص مصاحبه کننده دارد...

 

 

 مصاحبه یکی از روش های بسیار معتبر و رایج تشخیص و ارزشیابی می باشد و شاید بتوان آن را از اولین روشهایی دانست که بشر در این مورد به کار برده است. بن جانسون می گوید تا تو را ببینم و بسیاری از روانشناسان نیز معتقدند اگر بخواهیم اطلاعاتی در مورد شخصی بدست آوریم و او را بشناسیم چرا از خود او نپرسیم(دانشمند، ۱۳۵۷).

مصاحبه را به رابطه کلامی چهره به چهره تعریف کرده اند که مانند سایر روشهای ارزشیابی شخصیت و تشخیص برای گردآوری اطلاعاتی به منظور شناخت ویژگی های فرد صورت می گیرد. بر خلاف آنچه در مکالمات روزمره خود با افراد مشاهده می کنیم مصاحبه در تشخیص و ارزشیابی شخصیت رابطه کلامی است که برای تحقق هدف مشخصی ایجاد می گردد. این کنش متقابل کلامی همه گاه واجد ارزش درمانی می باشد و لذا انجام آن را به وسیله افراد تعلیم دیده توصیه کرده اند.

 

تعریف مصاحبه

 تعاریف متعددی برای مصاحبه توسط متخصصین به عمل آمده ازآن جمله:

1. تعریف مصاحبه به نظر« بیگنام» و« مور» :مصاحبه گفت وشنودی است جدی که هدفی غیرازلذت حاصله ازگفت وشنودمی باشد.طبق این تعریف مصاحبه دارای اهداف زیراست:

1) جمع آوری اطلاعات

2) آگاهی دادن و مطلع ساختن

3) تحریک و برانگیختن

2. تعریف مصاحبه از نظر« سایموندز»:


این متن ادامه دارد / ادامه را از اینجا بخوانید

مشاوره شغل......

t.me/alo_ravanshenas_ir :تلگرام " اَلو روانشناس "
  • تاریخ ارسال : یکشنبه 10 مهر 1390
 حوزه های فعالیت روانشناسان صنعتی - سازمانی :



استخدام و گزینش کارکنان
برگزاری آزمون های رواشناختی برای محیط های کاری
برگزاری تست های نئو NEO,...
ارزیابی عملکرد کارکنان
توسعه و آموزش کارکنان
رهبری سازمانی
انگیزش خشنودی شغلی و دلبستگی شغلی
شرایط کاری
بهداشت و ایمنی کارکنان
استرس در محیط کار
روانشناسی مهندسی
روانشناسی مصرف کننده
روش‌های پژوهشی در روانشناسی صنعتی و سازمانی
انگیزش، خشنودی شغلی و دلبستگی شغلی
خشنودی شغلی : معیاری برای کیفیت زندگی شغلی
اندازه‌گیری خشنودی شغلی
بهره‌وری
غیبت و ترک کار
برنامه‌های کیفیت زندگی شغلی
گروه‌های کاری خودگردان
فضاآرایی و طراحی چشم‌اندازها (روشنایی، صدا ، رنگ ، موسیقی ،درجه حرارت و رطوبت )
ساده‌سازی شغل
رفتار شهروندی سازمانی
خشونت در محیط کار

مشاوره شغل........اهمیت هدف در کسب و کار

t.me/alo_ravanshenas_ir :تلگرام " اَلو روانشناس "
  • تاریخ ارسال : شنبه 9 مهر 1390

اهمیت و ضرورت هدف گذاری در کسب و کار

مهمترین عامل ، در کسب هر موفقیتی ، تدوین و مشخص کردن دقیق اهداف می باشد. هدف گذاری مهمترین عامل حرکت و خلق آینده است ، هدف ها هستند که مقصد و مسیر زندگی فردی و سازمانی را روشن می کنند.هدف گذاری به مثابه ترسیم جاده ای برای آینده است. تلاشی ارزشمند است که معطوف به هدف باشد، تلاش بی هدف پرتاب تیر در تاریکی است یکی از موانع بسیار مهم موفقیت و کامیابی ، ناتوانی افراد و سازمان ها در تدوین اهداف می باشد . آنهایی که رویایی در ذهن و هدفی بر روی کاغذ نداشته باشند مقصدشان ناکجا آباد خواهد بود .یکی از مهارت هایی که مدیران و کارکنان باید در خود تقویت نمایند ، مهارت هدف گذاری است.اهداف کلی ، کیفی و مبهم قابلیت اندازه گیری و اثر بخشی نخواهد داشت .

این متن ادامه دارد / ادامه را از اینجا بخوانید

مشاوره شغل........اداب مصاحبه شغلی

t.me/alo_ravanshenas_ir :تلگرام " اَلو روانشناس "
  • تاریخ ارسال : شنبه 9 مهر 1390

بـعد از ارسال رزومه تان، برای مصاحبه دعوت شده اید. این اولـیــن قدم به سمت شغل مورد نظرتان است. رزومه شما هـویتـــتان را اعـلام می کند، اما رفتار های شما، چه خوب چه بد،میتواند تاکیدی بر آنها باشد. حال نوبت آن است که مهارت هایتان را نشان دهید
آداب مصاحبه شغلی

                                                    

این متن ادامه دارد / ادامه را از اینجا بخوانید

مشاوره شغل........معنویت در محیط کاری

t.me/alo_ravanshenas_ir :تلگرام " اَلو روانشناس "
  • تاریخ ارسال : شنبه 9 مهر 1390

معنویت در محیط کار و نقش آن در بهبود رفتار شهروندی سازمانی

معنویت در محیط کار، از مفاهیم جدیدی است که در سالیان اخیر در ادبیات مدیریت و کسب و کار در غرب ظهور کرده است و حتی از آن به عنوان یک پارادایم جدید نیز یاد می‌شود. دنیای غرب که در چهارصد سال گذشته سعی در جدایی امور دنیوی و معنوی داشته است، اکنون در جست و جوی یکپارچگی آن‌‌هاست. با توجه به تنوع دیدگاه‌‌ها درباره معنویت، در ادبیات، معنویت در محیط کار با رویکرد‌‌‌های مختلفی بررسی شده است که سه رویکرد اصلی عبارتند از:
▪رویکرد دینی که معنویت را در پیروی از دستورات یک دین خاص مثل مسیحیت می‌بیند؛
▪ رویکرد درون‌گرا که معنویت را امری درونی می‌داند
▪ رویکرد اگزیستانسیالیستی که معنویت را معناجویی در کار و زندگی انسان می‌داند.
در این تحقیق، ابتدا ادبیات این مفهوم مرور شده و سپس با انجام دادن نوعی مفهوم سازی درون‌گرا از آن ، برای نخستین بار این متغیر به عنوان یکی از عوامل ایجاد کننده رفتار شهروندی سازمانی در میان کارکنان دانشکده ‌‌‌های دانشگاه تهران در نظر گرفته شده است. رفتار شهروندی سازمانی، شامل رفتار‌‌‌های اختیاری کارکنان است که جزئی از وظایف رسمی آن‌‌ها نیست و مستقیما از سوی سیستم رسمی پاداش سازمان در نظر گرفته نمی‌شود؛ ولی میزان اثربخشی سازمان را افزایش می‌دهد. این مفهوم جدید نیز به دلیل توانایی پیش‌بینی و اثرگذاری بر اثربخشی سازمانی، در دهه اخیر اهمیت زیادی یافته است. نتایج آزمون فرضیات تحقیق به روش مدل سازی معادلات ساختاری گویای وجود رابطه معنادار بین معنویت در محیط کار و رفتار شهروندی سازمانی می‌باشد.

 

این متن ادامه دارد / ادامه را از اینجا بخوانید