close
تبلیغات در اینترنت
لکنت زبان
درخواست فیلم دانلود سریال جدید دانلود فیلم ایرانی دانلود فیلم خارجی
  • اگر مدام کارهایتان را به تاخیر می‌اندازید احتمالا به این اختلال دچار هستید

    اگر مدام کارهایتان را به تاخیر می‌اندازید احتمالا به این اختلال دچار هستید

  • تازه ترين اطلاعيه سازمان نظام روانشناسي درخصوص دوره کارورزی

    تازه ترين اطلاعيه سازمان نظام روانشناسي درخصوص دوره کارورزی

  • «گل» دومین مخدر مصرفی کشور معرفی شد

    «گل» دومین مخدر مصرفی کشور معرفی شد

  • چگونه بعد از ماه رمضان چاق نشویم؟

    چگونه بعد از ماه رمضان چاق نشویم؟

  • لجبازی یک واکنش نامطلوب در بیان نیازهای کودکان است

    لجبازی یک واکنش نامطلوب در بیان نیازهای کودکان است

تبلیغات در سایت تبلیغات در سایت
  • تاریخ ارسال : سه شنبه 9 اسفند 1390
  • موضوعات : لکنت زبان ,
  • بازدید : 464 مشاهده

 

پروفسور سلطانزاده

 

 

لکنت زبان چیست؟

لکنت زبان نوعی اختلال گفتار است که مشکلاتی را در برقراری ارتباط با سرعت مناسب و به طور پیوسته و روان ایجاد می نماید. در واقع لکنت عبارت است از تکرار، کشش و یا قفل شدن غیر ارادی کلمه یا بخشی از کلمه که فرد قصد بیان آن را دارد. در اینجامعمولا همراه با تلاش برای بیان درست کلمات، تغییراتی نیز در سر گردن به شکل پلک زدن، شکلک در آوردن، لرزش فک، لبها و یا کج کردن سر دیده می شود.

 

لکنت به طور معمول در چه زمانی شروع می شود؟

شروع لکنت به طور شایع در سنین 7 – 2 سالگی می باشد.معمولا بعد از 12 سالگی ابتلابه لکنت زبان دیده نمی شود، مگر در مواردیکه سانحه مغزی جدی اتفاق افتاده باشد. بنابراین لکنت در زمانی که کودک با سرعت زیاد در حال یادگیری زبان است به شکل تدریجی روع می شود.

 

آیا لکنت زبان شیوع بالایی دارد؟

میزان شیوع لکنت در جمعیت کلی حدود یک درصد و در پسران سه برابر دختران می باشد. در خانواده هایی که پدر یا مادر سابقه لکنت داشته باشند، احتمال ابتلا در فرزندان سه تا پنج برابر بیشتر از خانواده هایی است که در آن ها مشکلی وجود ندارد. موفقیت های آموزشی، شغلی و اجتماعی می توانند تا حدودی تحت تاثیر لکنت قرار گیرند. با این وجود در طول تاریخ، افراد بر جسته و موفق زیادیوجود داشته اند که بیشتر عمرشان با این اختلال گفتاری همراه بوده اند. از جمله این افراد می توان وینسون چرچیل، سرایوسکی سینوتون، چارلز داروین ناپلئون اول و تئودورروزولت را نام برد.

 

چرا کودک من لکنت دارد؟

واقعیت آن است که لکنت زبان بر اساس متغیرهایی شامل عوامل ژنتیکی و عوامل محیطی که روی هم تاثیر متقابل دارند به وجود می آید. بعضی کودکان برای ابتلا به لکنت زمینه آسیب پذیری موروثی دارند. اضطراب و تنش، باعث تشدید لکنت می شود ولی به نظر نمی رسد که در ایجاد آن نقشی داشته باشد. عواملی که سبب بروز اختلال می شوند کاملا با عواملی که سبب تداوم و وخامت  آن می گردند متفاوتند و این عوامل ثانوی را می توان تحت کنترل قرار داد.

 

آیا مشکلات مغزی می تواند سبب بروز لکنت شود؟

گزارش هایی از بررسی های تصویر برداری از مغز براین نکته دلالت دارند که شاید تفاوت های ظریفی درساختار و فعالیت مغزی بعضی بزرگسالان مبتلا با سایر افراد وجود داشته باشد، ولی ر حال حاضر دلایل مکتوبی وجود ندارد که نشان دهد این تفاوت ها بر نوع گفتار فرد موثر و یا عامل لکنت می باشند. مهم آن است که برای کمک به کودک نیازی نیست که منتظر به دست آوردن این اطلاعات باشیم، بلکه اکنون نیز می توانیم به او کمک کنیم.

 

اگر کودک من از لکنت زبان دیگران تقلید کند آیا ممکن است خودش مبتلا به لکنت شود؟

خیر، اغلب افراد مبتلا بدون آنکه قبلا لکنت شخص دیگری را شنیده باشند شروع به لکنت کرده اند و تقلید کردن در ایجاد این اختلال جایگاهی ندارد.

توضیحات بیشتر / دانلود
  • تاریخ ارسال : دوشنبه 8 اسفند 1390
  • موضوعات : لکنت زبان ,
  • بازدید : 423 مشاهده

 

دكتر برائتی

 

 

آيا لكنت زبان درمان پذير است؟ براي درمان آن چه راهي وجود دارد؟
بله لكنت زبان درمان پذير است و روشهاي مؤثري براي درمان وجود دارد كه مهمترين آنها گفتاردرماني است و توسط كارشناسان اين رشته انجام مي شود. با اين حال آنچه در درمان لكنت زبان اهميت دارد اين است كه والدين بدانند (يا اطرافيان بيمار و خود فرد مبتلا) كه درمانهاي لكنت زبان معمولاً طولاني است و براي تمام سنين (كودكان، نوجوانان و بزرگسالان) كاربرد دارد، به شرط آنكه بپذيريم لكنت زبان هم مثل بسياري اختلالات ديگر درمان سريع و معجزه آسايي ندارد. بد نيست بدانيد كه "چرچيل" نخست وزير موفق انگليس و سياستمدار معروف جهاني و بسياري از اشخاص معروف و موفق ديگر دچار لكنت بوده اند و خللي در زندگيشان ايجاد نشده، بنابراين والدين در صورت لكنت زبان كودكشان نبايد نگران باشند كه شايد باعث عدم موفقيت وي در تحصيل و زندگي گردد.

 

نقش والدين در درمان لكنت زبان كودك چيست و اطرافيان فرد مبتلا چه بايد بكنند؟
٭ در برخورد با فردي كه دچار لكنت زبان است (كودك يا بزرگسال فرقي نمي كند) از بيان عباراتي مثل "سعي كن آهسته تر صحبت كني" "نفس عميق بكش" و "آرام باش" خودداري كنيد در ضمن هرگز جمله فرد دچار لكنت را كامل نكنيد. ارتباط چشمي طبيعي را با فرد دچار لكنت حفظ كنيد ...


٭ سعي كنيد خسته به نظر نرسيد، فقط آرام و بطور طبيعي تحمل كنيد تا جمله تمام شود. همواره با او ملايم صحبت كنيد، ولي نه خيلي آرام كه غير طبيعي به نظر برسد.

توضیحات بیشتر / دانلود
  • تاریخ ارسال : یکشنبه 7 اسفند 1390
  • موضوعات : لکنت زبان ,
  • بازدید : 365 مشاهده

 

 

 

انجمن آلماني روان پزشكي و اختلالات ذهني كودكان و جوانان در توصيه اخير خود، پدران و مادران را از اينكه گفتار فرزندان خود را كه از لكنت زبان رنج مي برند تصحيح نمايند بر حذر داشت. به گزارش فارس به نقل از پايگاه اينترنتي عرب آنلاين، اين انجمن علمي آلمان هشدار داد تصحيح دائمي اشتباهات گفتاري فرزندان و يا سرزنش آنان ممكن است به حاد شدن اين معضل بيانجامد. اين مركز علمي يكي از راههاي حل موقتي معضل لكنت زبان را گفتگوي زياد در فضايي آرام برمي شمرد. بر اساس توصيه هاي انجمن روانپزشكي آلمان مشكلات گفتاري كودكان اگر از شش ماه فراتر رود و همراه اين اختلالات ماهيچه هاي چهره نيز دچار تنش شوند نشانه وجود لكنت زبان در كودكان مي باشد كه اين مشكل در بيشتر موارد بدون دخالت مرتفع مي گردد. اين انجمن در ادامه مي افزايد اگر اين مشكل به مرور زمان حل نگرديد و اختلال گفتاري در كودك ادامه يافت بايد از متخصص گفتار درماني كمك گرفت تا كودك بتواند مانند ديگر همسالان خود به طور عادي صحبت كند.

كودكان استثنایی

همواره یكی از دلایلی كه ما نمی توانیم اطلاعات كاملاً‌ مربوط و جامعی در مورد كودكان و دانش آموزان استثنایی بدست بیاوریم اینست كه معمولاً وقتی با كودك استثنایی مواجه می شویم ذهن ما بخاطر انباشته شدن ، از غیر عادی بودن ذهنی یا جسمی كودك پیشداوری می كند و غالباً ویژگیهای خاصی كه كودكان استثنایی دارند ( نابینایی – ناشنوایی – عقب ماندگی و … ) مشخصه اصلی آنها می شود.

ادامه مطلب>>>>>>>>>>>>>>><<<<<<<<<<<<<<<<<

توضیحات بیشتر / دانلود
كودكان استثنایی

همواره یكی از دلایلی كه ما نمی توانیم اطلاعات كاملاً‌ مربوط و جامعی در مورد كودكان و دانش آموزان استثنایی بدست بیاوریم اینست كه معمولاً وقتی با كودك استثنایی مواجه می شویم ذهن ما بخاطر انباشته شدن ، از غیر عادی بودن ذهنی یا جسمی كودك پیشداوری می كند و غالباً ویژگیهای خاصی كه كودكان استثنایی دارند ( نابینایی – ناشنوایی – عقب ماندگی و … ) مشخصه اصلی آنها می شود.

ادامه مطلب>>>>>>>>>>>>>>><<<<<<<<<<<<<<<<<

توضیحات بیشتر / دانلود
  • تاریخ ارسال : جمعه 15 مهر 1390
  • موضوعات : لکنت زبان ,
  • بازدید : 295 مشاهده

كودكانی كه دچار اختلالات گفتاری هستند ناتوان از یادآوری جزییات یك ماجرا هستند 

كودكان دارای اختلالات گفتاری از یادآوری جزییات یك ماجرا ناتوان هستند .

یك محقق دانشگاه ایالت آلبرتای كانادا دریافت كودكانی كه مبتلا به اختلالات گفتاری هستند ناتوان از یادآوری جزییات یك ماجرا هستند

دنسی هیوارد در تحقیق خود از ۴۴ كودك ۸ ساله كه در بین آنان موارد اختلال در گفتار وجود داشت، خواست تا با مادران خود به رستوران بروند و بعد از آنان خواست تا آنچه گذشت را برای فرد آزماینده تشریح كنند.



توضیحات بیشتر / دانلود

اموزش استثنایی در تركیه

سیاستهای آموزشی

از جمله مهمترین سیاستهای آموزشی مراكز آموزش استثنایی می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

1- آموزش كودكان استثنایی از سنین آغازین كودكی

2- ارائه خدمات راهنمایی و مشاوره به خانواده های برخوردار از كودك معلول

3-  ارائه تمرینات منسجم جسمی و ذهنی به كودكان استثنایی

4-  طراحی و اجرای برنامه های آموزش استثنایی فردی

5- ارائه  آموزش اجباری پیش دبستانی به كودكان استثنایی

ادامه مطلب>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>><<<<<<<<<<<<<<

توضیحات بیشتر / دانلود

آموزش مهارتهای زندگی به صورت کاربردی

* مهارت ابراز وجود

مثالهائی که در این متن ارائه می شود ، معنای ابراز وجود کردن یا احقاق حق نمودن را در حوادث مختلف نشان می دهد شاید برخی از این نمونه ها را در زندگی خود نیز تجربه کرده باشید . چند دقیقه ای وقت بگذارید و صادقانه به سخنان خود درباره روابطی که با اشخاص مهم در زندگی خود دارید گوش فرا دهید . به دقت به تماسهای خود با والدین ، دوستان ، همکاران ، هم شادگردیها ، همسر ، بچه ها ، رؤسا ، آموزگاران ، فروشندگان ، همسایه ها و اقوام و بستگان توجه کنید .

توضیحات بیشتر / دانلود
 



 

دشواریهای ارتباطی 
الف ) دانش آموزان با مشکلات تکلمی :
 
ما انسانها احتیاج داریم که افکار ، احساسات و عواطف خودرا به یاری کلمات به دیگران تفهیم کنیم وهمچنین نیاز داریم گفتار آنان را درک کنیم تا به عقاید وعواطف آنان پی ببریم به همین دلیل هر اشکال یا ناتوانایی در صحبت کردن یا درک صحبت دیگران ، به احتمال زیاد بر روابط شخص با سایرین تاثیر می گذارد . دشواری در سخن گفتن ، به شکلهای گوناگون وبسیار وجود دارد . این نقص ممکن است از اشکالات جزئی تکلمی مانند لکنت زبان تا ناتوانی کامل درصحبت کردن باشد . این مشکل گاهی ممکن است با نارساییهای دیگر ، نظیرناشنوایی ، عقب ماندگی ذهنی یا فلج مغزی همراه باشد . به طور کلی دانش آموزانی که فقط نقص در تکلم یا اشکال گفتاری دارند ولی از نظر سایر خصوصیات رشدی ، طبیعی هستند با دانش آموزان عادی تفاوت بسیار ندارند . همچنین بین تواناییهای مختلف خودشان یا تفاوتهای درون فردی آنان نیز به غیر از اشکال ویژه آنان در گفتار ، تفاوتهای زیادی موجود نیست . بنابراین برنامه آموزشی آنان ممکن است همانند برنامه سایر شاگردان باشد . بااین تفاوت که معلم آموزش وغیره که در گفتاردرمانی وارد است بایدچندساعت درهفته ، برای‌آموزش صحبت کردن صحیح ومفهوم ، به آنان کمک‌کند.  گاهی اتفاق می افتد که دانش آموزان با دشواریهای تکلمی ، اشکالات دیگری نیز دارند. یک دانش آموز با اشکالات تکلمی ممکن است نقص بینایی وهمچنین عدم هماهنگی حرکتی داشته باشد . اینگونه شاگردان که بیش از یک نقص دارند به آموزش ویژه ومعلمی تمام وقت احتیاج دارند .

توضیحات بیشتر / دانلود

طبقه بندی کودکان و نوجوانان استثنایی


کلی ترین طبقه بندی ، که مورد قبول اکثریت متخصصان می باشد عبارت است از تقسیم این افراد به سه دسته بزرگ :
1. کودکان و نوجوانان که به علت اختلافات هوشی و فعالیتهای ذهنی از کودکان عادی متمایزند . در این دسته کودکان و نوجوانان عقب مانده ذهنی و افراد تیز هوش قرار دارند .

توضیحات بیشتر / دانلود