close
تبلیغات در اینترنت
معرفی رشته های تحصیلی ریاضی
درخواست مشاوره و ارسال سوال الو روانشناس در اینستاگرام الو روانشناس در تلگرام
  • گروه الو روانشناس

    گروه الو روانشناس

  • اگر مدام کارهایتان را به تاخیر می‌اندازید احتمالا به این اختلال دچار هستید

    اگر مدام کارهایتان را به تاخیر می‌اندازید احتمالا به این اختلال دچار هستید

  • تازه ترين اطلاعيه سازمان نظام روانشناسي درخصوص دوره کارورزی

    تازه ترين اطلاعيه سازمان نظام روانشناسي درخصوص دوره کارورزی

  • «گل» دومین مخدر مصرفی کشور معرفی شد

    «گل» دومین مخدر مصرفی کشور معرفی شد

  • چگونه بعد از ماه رمضان چاق نشویم؟

    چگونه بعد از ماه رمضان چاق نشویم؟

رشته ماشين ابزار وسعتي به اندازه دريا دارد در هر صنعتي سر و كله اش پيداست . 

تمامي ماشين آلات كه كار ريخته گري ، جوشكاري ، فرم فلزات و ساخت و توليد قطعات را انجام مي دهند نيازمند كارشناسان و استادان ماهري است كه بتوانند صنعت كشاورزي ، صنايع نظامي ، صنايع هوايي و صنعت مهم و تاثير گذار خودرو سازي را رونق بخشند در كشور ما كه در حال توسعه هستيم اين مسئله بسيار مهم است كه نيروي انساني بتواند بهترين استفاده را از ابزار در اختيار خود داشتن باشد در تعريفي كه از اين رشته در اسناد آموزش عالي آمده است از آن بعنوان مجموعه ياد شده است توجه كنيد این مجموعه یکی از مجموعه های آموزش عالی است و هدف آن تربیت کارشناسانی است که با بکار بردن تکنولوژی مربوط به ماشین ابزار، ابزار سازی، ریخته گری، جوشکاری، فرم دادن فلزات و طرح کارگاه یا کارخانه تولیدی آماده کار در زمینه ساخت و تولید ماشین آلات صنایع (کشاورزی، نظامی، ماشین سازی، ابزارسازی، خودروسازی، صنایع هوایی و ...) باشند.

فارغ التحصیلان این دوره قادر خواهند بود در صنایعی مانند: ماشین سازی، ابزارسازی، خودروسازی، صنایع کشاورزی، صنایع هوایی، صنایع تسلیحاتی و کارخانه های کارخانه ساز به ساخت و تولید ماشین آلات و طرح کارگاه و یا کارخانه تولیدی بپردازند و نظارت و بهره برداری و اجرای صحیح طرحها را عهده دار شوند.

درسهای رشته

توضیحات بیشتر / دانلود

تسطیح و تهیه زمین، کاشت، داشت، برداشت و نگهداری محصولات زراعی و باغی و دامی نیازمند به ماشین آلات مختلف و متعددی است که کاربرد آنها نیروی انسانی در مقطع کاردانی ماشینهای کشاورزی صورت می گیرد. این نیروی انسانی خلاء موجود بین زارعین و مهندسین ماشینهای کشاورزی را پر می کند.

تعریف و هدف:
انجام کارهای زراعی در مزرعه و باغ بوسیله ماشینهای صورت می گیرد که آموزش و کاربرد این ماشینها و نگهداری و سرویس آنها موضوعات دروس این رشته را تشکیل می دهند. در این رشته افرادی تربیت می شوند که بتوانند بطور علمی ماشینهای کشاورزی را بکار ببرند و از آنها نگهداری کنند.

فارغ التحصیلان این رشته می توانند در موارد زیر نقش و توانایی داشته باشند:

- کاربرد ماشینهای مختلف کشاورزی و نگاهداری از آنها
- کمک به مهندسین در اجرای مکانیزاسیون کشاورزی یک ناحیه
- اجرا پروژه های تحقیقاتی زیر نظر مهندسین مربوطه

دوستان عزيز افزايش جمعيت و ضايعات فراواني كه در اثر كشاورزي سنتي به محصولات وارد مي كند مانند علم پزشكي ، رشته كشاورزي نيز از مهندسي كمك گرفت تا بتواند بهره برداري بهتر را با استفاده از ماشين هاي كشاورزي عملي كند. ماشين هاي كشاورزي امروزه هر كاري را كه انسان مي كند انجام مي دهند. هدف از برگزاري اين گرايش، تربيت نيروي انساني متخصصي است که با همکاري و مشارکت کارشناسي ماشينهاي کشاورزي در موارد زير ايفاي نقش نمايد.

الف) افزايش توان صنعت ملي با تقويت و توسعه نيروي انساني متخصص مورد نياز تکنولوژي ساخت و توليد ماشينهاي کشاورزي
ب) صرفه جويي در هزينه هاي ملي يا انجام بهينه نوسازي تعمير و نصب ماشينهاي کشاورزي و کاهش هزينه نهاده هاي مصرفي ماشينهاي کشاورزي
ج) صرفه جويي در هزينه هاي ملي در فرآيند واردات و توليد ماشينهاي کشاورزي با ارزيابي و انجام آزمايشهاي مکانيکي اجزاء و قطعات ماشينهاي کشاورزي
د) بهبود گردش امور و افزايش راندمان کار با تکميل ساختار اجرايي در بخش خدمات فني ( مکانيکي ) ماشينهاي کشاورزي
ه) ارتقاء دانش ساخت ماشينهاي کشاورزي در فرآيند ساخت و توليد با انتقال تجارب تعميراتي گردآوري شده توسط تکنيسين ها به سازندگان
و) ارتقاء فرهنگ محيط شغلي ( رابطه انساني ) با ايجاد رابطه صحيح و اصولي اداري بين کارکنان.
ز) ارتقاء فرهنگ ايمني محيط شغلي ( بهداشت، محيط زيست و اصول ايمني ) با اعمال و نظارت کارکنان در حد مطلوب و مورد انتظار.
ح) احباي مراکز مجهز تعمير ماشينهاي کشاورزي
اهداف کلي گرايش مکانيسين ماشينهاي کشاورزي 

هدف از تربيت تکنيسين فني مکانيسين ماشينهاي کشاورزي ايجاد توانايي هاي نظري و عملي براي بهينه کردن تکنولوژي ساخت و توليد و نوسازي ماشينهاي کشاورزي کشور است. 

تکنيسين ذيربط عملاً قادر خواهد بود در موارد ذيل با کارشناس مربوطه همکاري نمايد: 

الف) نقشه خواني و نقشه کشي قطعات و مکانيزمهاي ماشينهاي کشاورزي
ب) شناسايي و تفکيک مواد ساختماني ماشينهاي کشاورزي
ج) مراحل ساخت و توليد ماشينهاي کشاورزي
د) تشخيص معايب و نوسازي و سرويس ماشينهاي کشاورزي
ه) نصب و راه اندازي ماشينهاي کشاورزي
و) برنامه ريزي اجرايي عمليات و ارزيابي کمي و کيفي عمليات انجام شده
ز) تجهيز و سرپرستي کارگاه ماشينهاي کشاورزي
ح) درک سفارشات دفتر کارشناسي و تنظيم دستور العملهاي متناسب براي حوزه عملياتي
د) تست و ارزيابي مقاومت و قدرت عملياتي ماشينهاي کشاورزي
ذ) محاسبات فني و ترجمه متون فني
ر) رعايت و سفارش نکات ايمني فردي و عمومي

نقش و توانايي فارغ التحصيلان (وظايف)
فارغ التحصيلان گرايش مکانيسين ماشينهاي کشاورزي توانمندي هاي مهارتي زير را کسب نموده اند:
 

پياده کردن سيستم ها، دستگاهها و قطعات ماشينهاي کشاورزي
سوارکردن سيستم ها، دستگاهها و قطعات ماشينهاي کشاورزي
تفکيک و تجزيه قطعات ماشينهاي کشاورزي
بستن قطعات ماشينهاي کشاورزي
تنظيمات
عيب يابي
بازسازي ( تعمير )
مونتاژ و نصب و راه اندازي
انتخاب و کاربرد ابزار مناسب عمليات
ساخت قطعات با دست يا ماشين
آزمايش قطعه و ماشين
مقايسه فني
ارزيابي ماشين
تحليل مکانيزمهاي ماشيني
انتقال ماشينهاي کشاورزي
تفکيک مواد ساختماني ماشينهاي کشاورزي
تشخيص شرايط کاربرد ماشينهاي کشاورزي
محاسبات فني مطالعه و درک متون فني
ترجمه متون فني
استفاده از کيت دستور العمل و جداول راهنماي ماشين
زمان سنجي
حسابداري
سرپرستي
انبارداري
نقشه خواني و نقشه کشي قطعات و مکانيزمها
استفاده از تجهيزات و وسايل ايمني قرارگاه
تنظيم و هماهنگي تجهيزات کارگاه
تشخيص نکات ايمني در کارگاه
جمع آوري کاتالوگهاي سرويس، تعمير، مونتاژ و سفارش قطعات ماشينهاي کشاورزي
انتخاب و کاربرد ابزارها و اندازه گيري هاي مناسب با نوع عمليات
نقشه خواني و نقشه کشي قطعات و مکانيزمهاي ماشينهاي کشاورزي
مشارکت در ارزيابي و تست ماشينهاي کشاورزي
عيب يابي، بازسازي (تعمير)، نصب، راه اندازي و سرويس ماشينهاي کشاورزي
مشارکت در کنترل کيفي و کمي عمليات بازسازي، نصب و راه اندازي و سرويس ماشينهاي کشاورزي
مشارکت در پروسه ساخت و توليد قطعات و ماشينهاي کشاورزي
مشارکت در محاسبات فني و انتخاب مواد ساختماني ماشينهاي کشاورزي
مشارکت در تجهيز و تنظم و هماهنگي تجهيزات کارگاه ماشينهاي کشاورزي
مسئوليت تعميرگاههاي ماشينهاي کشاورزي
همکاري با تکنيسين مکانيزاسيون کشاورزي
اجراي مقررات ايمني فردي و عمومي
گردآوري و انتقال تجارب تعميراتي به نحو مقتضي به سازندگان ماشينهاي کشاورزي

توضیحات بیشتر / دانلود

هدف

هدف از این رشته تربیت نیروهای متخصصی است كه بتوانند در پروژه‌های مختلف عمرانی در زمینه‌های ساختمانی ، راه‌سازی ، پل‌سازی ، سازه‌ها و بناهای آبی، جمع‌آوری و دفع فاضلاب و ... مسوولیت طرح ، محاسبه و اجرا و نظارت بر اجرا را بر عهده گیرند. 
مهندسی عمران از جمله رشته‌هایی است كه بیانگر كاربرد علم در ایجاد سازندگی و عمران كشور است. یعنی هرچیزی كه به آبادی یك كشور باز می‌گردد، مانند: سد، فرودگاه، جاده، برج، تونل، دكل‌های مخابرات، ساختمان‌های مقاوم در مقابل زلزله، سیل و آتش و نیروگاههای برق و مصالح سبك، ارزان و با كیفیت مناسب برای ساخت و ساز، در حیطه كار مهندس عمران قرار می‌گیرد.

مهندسی عمران طیف بسیار وسیعی از كارها را در بر می‌گیرد. یعنی اگر بخواهیم ساختمان، پل، برج، تونل، راه، سیلو و یا شبكه‌های فاضلاب بسازیم در آغاز به یك مهندس كارآمد عمران نیاز داریم تا علاوه بر رعایت جنبه‌های فنی و اجرایی، اقتصادی نیز عمل كند. چون اقتصادی بودن یك اصل در مهندسی عمران است.

فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند پس از پایان تحصیلات، مسوولیتهای متفاوتی نظیر طراحی، محاسبه، اجرا و نظارت بر اجرای طرحهای مختلف عمرانی را به عهده گیرند. از جمله می‌توان به موارد زیر اشاره نمود: 

1- محاسبه ، ساخت و اجرا و تا حدودی طراحی ساختمانهای مختلف مسكونی، اداری و صنعتی اعم از آجری، بتنی و فولادی، نظیر ساختمانهای مسكونی ویلایی، چندطبقه، آپارتمانها و برجهای بلند و همچنین كارهای ساختمانی اداره‌ها، مدرسه‌ها، بیمارستانها ، كارخانه‌ها و مراكز صنعتی، ساختمانها و مراكز ورزشی ، تالارهای اجتماعات و ... . 

2- طراحی ، محاسبه و اجرای راهها و جاده‌های مختلف ارتباطی داخل و خارج شهرها و روستاها اعم از : راههای شوسه، راههای آسفالته، بزرگراه ها و نیز راه‌آهن (شامل مسیریابی ، پیاده كردن مسیر ، زیرسازی و روسازی) 

3- ساخت و اجرا و در مواردی طراحی و محاسبه انواع پلهای بتنی و فلزی با دهانه‌ها و ابعاد و شكلهای متفاوت نظیر: پلهای داخل شهری و روگذرها، پلهای خارج شهری و جاده‌ها. 

4- اجرای سدهای مختلف خاكی و بتنی و نیز بندهای انحرافی و سایر تاسیسات وابسته نظیر تونل یا كانال انحراف آب رودخانه (جهت اجرای عملیات كارگاهی در ضمن ساخت سد)، تاسیسات آبگیری از سد و كنترل ارتفاع آب در پشت سد و ...

5-اجرای كارهای مربوط به ساماندهی رودخانه‌ها. 

6- طراحی ، محاسبه و ساخت خطوط انتقال آب اعم از انواع كانالهای تحت فشار و یا كانالهای با سطح آزاد آب كه به منظور انتقال آب از سدها و دریاچه‌ها و ... برای مصارف كشاورزی، شرب و صنعتی به منطقه‌های مورد نیاز و نیز جهت انتقال آب از تصفیه‌خانه‌های آب به مخازن آب و از آن‌جا به مناطق مصرف، ساخته می‌شوند. 

7- ساخت تصفیه‌خانه‌های آب و فاضلاب شامل: ساختمانها و تاسیسات مربوط، محوطه‌سازی و ... . 

8- طراحی ، محاسبه و ساخت شبكه‌های آب‌رسانی به منطقه‌های شهری و روستایی جهت تامین آب شرب مورد نیاز افراد و تاسیسات مربوط نظیر: مخازن آب، لوله‌كشی ، انشعابات و ... . 

9-
طراحی ، محاسبه و ساخت شبكه‌های جمع‌آوری و دفع آبهای سطحی ناشی از نزولات جوی در خیابانها و سایر منطقه‌های شهرها و شهركها و همچنین شبكه‌های جمع‌آوری و دفع فاضلابهای خانگی و صنعتی و انتقال آنها به خارج از شهر و تصفیه‌خانه‌ها. 

10- انجام بسیاری از كارهای نقشه‌برداری كه برای كارهای ساختمانی مختلف نظیر: راه‌سازی، سد سازی، و ... مورد نیاز است؛ و همچنین تا حدودی كارهای نقشه‌كشی طراحی و معماری

توضیحات بیشتر / دانلود

هدف:

مهندسی صنایع رشته ای است كه با طراحی، بهبود و پیاده سازی سیستم های یكپارچه از افراد، مواد، اطلاعات، تجهیزات و انرژی مرتبط است و در این راه از علوم ریاضی، طبیعی، اجتماعی و نیز قوانین و روش های تجزیه و تحلیل مهندسی و دانش تخصصی خود بهره می گیرد.
برای تاسیس یك واحد صنعتی پیشرفته و بزرگ كه تولید آن از كمیت و كیفیت بالایی برخوردار باشد، چه امكاناتی مورد نیاز است؟
-  مواد اولیه خوب
- نیروی كار لایق و كارآمد
رعایت موارد فوق بسیاری ضروری است اما چرا بعضی از واحدهای صنعتی با وجود رعایت موارد ذكر شده، بازدهی خوبی نداشته و یا با شكست روبرو می شوند؟
این سوال را مهندسان صنایع پاسخ می گویند. امروزه با رشد و پیشرفت سریع تكنولوژی و تبدیل سیستم های تولیدی و خدماتی كوچك و سنتی به كارخانجات و موسسات بزرگ و پیچیده دیگر نمی توان با تكیه بر مدیریت سنتی كه موروثی بوده و از پدر به پسر منتقل می‌شود این واحدها را اداره كرد بلكه به روش های علمی و فنی جهت مدیریت و اداره این گونه واحدها نیاز می باشد.
از سوی دیگر مقیاس تولید و خدمات آنچنان گسترش یافته كه رشته های مهندسی سنتی نمی توانند پاسخگوی كلیه مسایل این موسسات باشند. برای جبران چنین كمبودی در قرن حاضر، به ویژه طی چند دهه اخیر، از پیوند رشته های گوناگون، رشته جدیدی تحت عنوان مهندسی صنایع به وجود آمده است.
ماهیت:

یكی از ویژگی های رشته مهندسی صنایع این است كه نمی توان این رشته را در یك جمله خلاصه كرد و آن را مانند یك كپسول كوچك ارائه داد. این رشته تحصیلی بسیار وسیع است و از مدیریت گرفته تا زمان سنجی، از كنترل كیفیت تا تجزیه و تحلیل و طراحی، همه را شامل می شود و به همین دلیل وقتی شما می گویید "من یك مهندس صنایع هستم" مردم نمی توانند تخصص شما را در یك محدوده كوچك و تنگ محصور بكنند.
مهندسی صنایع بیشتر با مدیریت واحدهای تولیدی سروكار دارد و با یك نگرش سازمان یافته مسائل و مشكلات كارخانه را تحلیل كرده و به گونه ای عمل می كند كه با حداقل ورودی مواد، حداكثر خروجی را داشته باشد. چون طراحان یك واحد صنعتی از مهندسی مكانیك گرفته تا برق و یا سایر رشته ها عموماً وقتی مشغول طراحی می شوند از مسائل اقتصادی، افزایش بهره وری و سایر مسائل غافل می مانند اما یك مهندس صنایع برای مثال هنگام برنامه ریزی برای اداره كارخانه ای كه دارای كارگران زیاد و ماشین آلات بسیار است به این مساله توجه می كند كه چگونه می توان بیكاری ماشین آلات را به حداقل رساند و از نیروی انسانی نیز بهترین استفاده را كرد و در ضمن محصول كارخانه فوق كمترین ضایعات را داشته و نگهداری و تعمیرات ماشین آلات نیز به بهترین نحو انجام بگیرد.
"آیا این بهترین روش است؟" این سوالی است كه فكر یك مهندس صنایع را دائماً به خود مشغول می كند تا به این وسیله بهترین راه را برای تولید محصول و حل مسایل و مشكلات یك واحد صنعتی یا خدماتی پیدا كند.
البته همه مهندسان سعی می كنند كه بهترین روش را برای ساختن چیزی پیدا كنند ولی مساله این جا است كه آنها فقط در زمینه رشته خود دارای دانش فنی هستند ولی مهندس صنایع كسی است كه برای مثال مطلبی را از مهندس شیمی می گیرد و در مورد مشكل مهندسی مكانیك از آن استفاده می كند و بهترین روش را بدست می آورد. از سوی دیگر یك مهندس صنایع می تواند شكاف عمیق مابین مدیران اجرایی و مهندسان طرح و توسعه را پرنماید. چون یك مهندس می تواند حرفهای تخصصی اش را به یك مهندس صنایع تفهیم كند، در صورتی كه ممكن است نتواند به رئیس غیرمهندس خود نشان بدهد كه در حال كوشش برای انجام چه كاری است.

توانایی های جسمی، علمی، روانی مورد نیاز و قابل توصیه:

توانایی علمی: دانشجویان رشته مهندسی صنایع باید در دو درس ریاضی و فیزیك قوی باشند. بخصوص در درس ریاضیات جدید كه آمار و احتمالات این درس تاحدی به مهندسی صنایع مربوط می شود.
همان طور كه گفته شد رشته مهندسی صنایع حیطه بسیار گسترده ای دارد و به همین دلیل دانشجوی این رشته نیز باید اطلاعاتی گسترده و متنوع و همچنین ویژگی های بسیاری داشته باشد. برای مثال چون این رشته ارتباط نزدیكی با مدیریت دارد، دانشجوی آن باید توانایی های مدیریتی داشته و قدرت تحلیل و درك بالایی داشته باشد.
توانایی جسمی: قوی بودن در یك یا دو درس و به واسطه آن وارد شدن به این رشته كافی نیست بلكه فرد علاوه بر قوی بودن در دروسی مانند فیزیك، ریاضی و آمار، باید روابط عمومی فوق العاده قوی داشته باشد تا بتواند با افراد مختلف ارتباط برقرار بكند چرا كه یك مهندس صنایع باید بین سایر مهندسان مشغول به كار در یك كارخانه ارتباط برقرار كند. همچنین یك دانشجوی مهندسی صنایع باید از خلاقیت و نوآوری برخوردار باشد.
علاقمندیها: جذابیت این رشته در ارتباط نزدیك آن با صنعت نهفته است. بیشتر دانش آموزان دبیرستانی بخصوص دانش آموزان رشته ریاضی به ارتباط نزدیك با صنعت علاقمند هستند. آنها می خواهند بدانند كه در داخل كارخانه ها چه می گذرد و منظور از خط تولید و افزایش بهره وری در كارخانه چیست؟
این رشته حس كنجكاوی چنین افرادی را ارضا می كند

توضیحات بیشتر / دانلود

هدف
مهندسی شیمی رشته گسترده‌ای است كه در دوره كارشناسی آن با استفاده از اصول مهندسی به همراه مبانی ریاضیات و شیمی و فیزیك، زمینه‌های لازم برای طراحی و بهره‌برداری از صنایع متنوعی به دانشجویان آموزش داده می‌شود. نظر به اینكه اصول مهندسی در مورد صنایع بسیار متنوع و گسترده شیمیایی یكسان است، مهندسان شیمی از انعطاف فوق‌العاده‌ای در انتخاب شغل برخوردارند پس از فراگیری فیزیك، شیمی و بخصوص ریاضیات و همچنین دروس اصلی این رشته مانند موازنه انرژی و مواد، ترمودینامیك، مكانیك سیالات، انتقال حرارت، انتقال جرم، عملیات واحدهای صنعتی، طراحی راكتورهای شیمیایی، كنترل فرآیندها و اقتصاد و طراحی مهندسی مطرح می‌شوند. 

به علاوه ، دروس دیگری در مهندسی عمومی نظیر مبانی برق، استاتیك و مقاومت مصالح، مهندسی محیط زیست، رسم فنی و كارگاهها، برای تكمیل اطلاعات مهندسی دانشجویان آموزش داده می‌شوند. در دوه كارشناسی مهندسی شیمی علاوه بر دروس فوق چند درس دیگر در زمینه‌های تخصصی نظیر صنایع نفت و گاز و پتروشیمی ، صنایع غذایی، صنایع معدنی و طراحی فرآیند ، به مدت حدود یك نیمسال تحصیلی ارائه می‌شوند كه دانشجویان بر حسب علاقه خود و یا زمینه كاری موجود در صنایع مختلف، آنها را انتخاب می‌كنند. ارائه این تخصصها در دانشگاههای مختلف بستگی به علاقه و توان آموزشی هر دانشگاه دارد. 

توانایی‌های عمومی مورد نیاز و قابل توصیه 

یك دانشجوی مهندسی شیمی در درجه اول باید در دروس ریاضی قوی باشد و دو درس فیزیك و شیمی در مراحل بعدی قرار دارد.

فردی كه رشته مهندسی شیمی را انتخاب می‌كند باید در ریاضیات و فیزیك قوی باشد. البته در این رشته، درس شیمی نیز اهمیت دارد اما ریاضیات و فیزیك از اهمیت بیشتری برخوردار است. همچنین داوطلبان آزمون سراسری باید بدانند كه رشته مهندسی شیمی رشته آسانی نیست، پس اگر داوطلبی به تحقیق و مطالعه مستمر علاقه زیادی ندارد، بهتر است كه وارد این رشته نشود.

دانشجویان مهندسی شیمی نسبت به دانشجویان رشته‌های مهندسی دیگر تنها 9 واحد بیشتر شیمی می‌خوانند . یعنی علاوه بر شیمی عمومی 1 كه در اكثر رشته‌های مهندسی ارائه می‌شود، شیمی عمومی 2 ، شیمی آلی و شیمی تجزیه نیز مطالعه می‌كنند. در مقابل، ریاضی در این رشته بسیار اهمیت دارد چون یك مهندس شیمی برای طراحی راكتور ، برج و مبدل نیاز به دانش ریاضی دارد.

علاوه بر ریاضی و فیزیك، تسلط بر زبان انگلیسی نیز در این رشته بسیار مهم است چون اكثر كتب تخصصی این رشته به زبان انگلیسی می‌باشد. همچنین دانشجوی این رشته باید دارای دقت نظر خوبی باشد برای آن كه در مهندسی شیمی علاوه بر آزمایشهایی در مقیاس بزرگ، آزمایشهایی در مقیاس كوچك نیز وجود دارد. برای مثال ما در شیمی تجزیه بعضی آزمایش‌هایمان در حد میلیونیم P.P.M است و بدون شك در چنین آزمایشی اگر یك صدم گرم نیز اشتباه بشود، همه آزمایش به هم می‌ریزد.

صنایع شیمیایی كشور ما بسیار بكر و دست‌نخورده است و ما تا كنون از امكاناتمان بخوبی بهره‌برداری نكرده‌ایم برای مثال بسیاری از فرآورده‌های شیمیایی مثل مواد اولیه دارویی، بهداشتی و آرایشی را كه تولیدشان نیز نسبتا راحت است از خارج از كشور وارد می‌كنیم و یا در خیلی از كاتالیزورهای صنعت نفت جا برای فعالیت افراد خلاق و نوآوری كه كوشا و فعال باشند، وجود دارد.

توانایی های فارغ‌التحصیلان 

صنایع گاز: 

فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند پس از پایان تحصیلات و كسب تجربه لازم ، امور متفاوتی را از نظر طراحی ، ساخت ، اجرا و نظارت بر اجرای طرحهای مختلف به عهده گیرند كه در زیر به برخی از آنها اشاره می‌شود: 

1-طراحی ، محاسبه و ساخت واحدهای نم‌زدایی و شیرین‌سازی گاز طبیعی . 

2-طراحی ، محاسبه و ساخت واحدهای تفكیك كننده اجزای گاز طبیعی .
3-طراحی خطوط لوله انتقال گاز طبیعی از مخازن گاز به پالایشگاهها.
4-راهبری و نظارت بر عملكرد پالایشگاههای گاز طبیعی.
5-انجام كلیه محاسبات مربوط به گاز طبیعی از قبیل محاسبات مربوط به تشكیل هیدراتهای گازی و غیره.
6-طراحی و نظارت بر عملكرد خطوط لوله گاز طبیعی از پالایشگاهها به مراكز مصرف .
7-طراحی شبكه‌های توزیع گاز طبیعی در شهرها.
8-طراحی و ساخت دستگاههای جداساز گاز - مایع ، گاز - جامد و مایع - جامد

توضیحات بیشتر / دانلود

هدف 

در سال 1400 هجري شمسي ، جمعيت كشور ما به 120 ميليون نفر خواهد رسيد كه 80 درصد اين 120 ميليون نفر در شهرها ساكن مي?شوند يعني حدود 17 سال ديگر كشور ايران حدود 96 ميليون شهرنشين خواهد داشت. حال سوال اينجاست كه آيا براي اسكان و فراهم نمودن امكانات اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي اين 96 ميليون نفر برنامه ريزي كرده ايم؟ در حال حاضر چطور؟ آيا شهرهاي ما از حداقل استانداردهاي جهان برخوردارند؟ براستي چه افرادي مي توانند طرحي جامع براي شهرها و شهرك ها ارائه دهند و در آرامش روحي و جسمي شهرنشينان نقش موثري داشته باشند؟

بدون شك چنين كاري از از عهده متخصصان يك رشته برنمي آيد بلكه براي ساماندهي يك شهر نياز به همكاري و همفكري اقتصاددانان ، جامعه?شناسان ، معماران ، مهندسان عمران ، جغرافي دانان و كارشناسان رشته هاي متعدد ديگر است .

در اين ميان متخصص شهرسازي ?به عنوان سياستگذار و مدير متخصصان فوق ، نقش بسيار مهمي را بر عهده دارد. متخصص شهرسازي فردي است كه مي تواند در زمينه طراحي شهري يا برنامه ريزي شهري فعاليت كرده و عامل توسعه شهري شود.

كارشناسي شهرسازي عبارت است از مجموعه آگاهي‌هاي علمي، فني در سطح آموزش‌هاي عمومي حرفه شهرسازي. دانش‌آموختگان اين دوره قدرت اجرايي طرح سكونتگاه هاي شهري و يا در حال شهري شدن را در چارچوب آموخته‌هاي خود دارا بوده و آمادگي لازم را در تهيه طرح‌هاي شهري با گروههاي تخصصي خواهند داشت. 

كارشناسان شهرسازي با توجه به آموخته‌هاي خود مي‌توانند در نهادهاي مختلف شهرسازي كشور مانند دفاتر شهرسازي و فني شهرداري‌ها، دفاتر فني وزارت كشور، ادارات كل مسكن و شهرسازي ، كارشناسي دادگستري و ... به كار پردازند. 

ماهيت

شهرسازي علمي است كه به بررسي كليه تحولات اجتماعي، اقتصادي، سياسي و فيزيكي يك شهر مي‌پردازد و تلاش مي‌كند كه روابط موجود در يك شهر را در قالب يك نظام هماهنگ، مديريت و سازماندهي كند و متخصص شهرسازي نيز كسي است كه با مطالعه و بررسي روابط اجتماعي، اقتصادي، سياسي و فرهنگي حاكم بر شهر، برنامه‌اي بسامان و مطبوع براي يك شهر ارائه دهد. برنامه‌اي كه تصويرگر سيماي شهر در آينده است.

ما واقعيتي بيروني تحت عنوان شهرسازي نداريم. يعني؛ هيچ دستگاه واحد يا نهاد اجتماعي توان طراحي و ساخت پديده‌اي به بزرگي شهر را ندارد. بنابراين كلمه شهرسازي از نظر مفهومي، معنا ندارد و ما معادل آن را نيز در زبانهاي خارجي نداريم و به جاي آن از عنوان هاي برنامه‌ريزي شهري و طراحي شهري استفاده مي‌كنيم؛ چرا كه شهر را مي‌توان برنامه‌ريزي كرد يا بخش‌هايي از آن را طراحي نمود. يعني مدل فيزيكي آن را ايجاد كرد. اما كسي نمي‌تواند مسؤوليت ساخت پديده پيچيده‌اي مثل شهر را بر عهده بگيرد. به همين دليل عنوان شهرسازي درست نيست و در شوراي عالي برنامه‌ريزي وزارت علوم نيز نام اين رشته برنامه‌ريزي شهري و منطقه‌اي مي‌باشد

توضیحات بیشتر / دانلود

با توجه به توسعه روزافزون علوم و تکنولوژی نقش آن در نیروهای مسلح، استفاده بهینه از منابع موجود یا ابداعی، سیستم های مدیریتی، عملیاتی و پشتیبانی نیز گسترش یافته است و رشته های جدیدی مانند سیستم ها جهت برآورده شدن نیازمندیها الزام آورده شده است تا بتوان بطور مطلوبتر واحدها و اداره و سازمانها را اداره نمود. رشته مهندسی سیستمها با مسائلی از قبیل برنامه ریزی، سازماندهی، کنترل و هماهنگی فعالیتها در راستای استفاده بهینه و موثر از منابع انسانی، تجهیزات و تکنولوژی سر و کار دارد.

سیستم مجموعه ای از چند جزء است كه حائز سه شرط باشد : 

اول : رفتار هر جزء بر رفتار كل تاثیر دارد

دوم : رفتار اجزاء و تاثیر آنها بر كل، به هم وابسته اند

سوم : هر كدام از گروه های فرعی بر رفتار كل تاثیر گزارند و تاثیر هیچ كدام از آنها مستقل نیست. به بیان دیگر سیستم ، كلی است كه نمی توان آن را به اجزای مختلف تقسیم كرد. از این دو خاصیت، مهم دیگری به دست می آید كه هر بخش از سیستم دارای خواصی است كه اگر از سیستم جدا شود از دست می رود و هر سیستم خواصی دارد كه هیچ كدام از بخش های آن واجد آن نمی باشد.

رشته مهندسی سیستم به علاقمند خود، تفكر و منطق سیستماتیك را به همان معنایی كه در بالا گفته شد ، می آموزد. 

فارغ التحصیلان این رشته می توانند برای مراكز مختلف و به عبارت دیگر برای كلیه اعمال انسانی كه هدف خاصی را دنبال می كند ، سیستمی را طراحی كنند كه از حركات پراكنده یا اضافی یا موازی كه موجب اتلاف وقت یا صرف هزینه می شود جلوگیری نماید. چگونگی این امكان در مرحله ی عمل قابل فهم تر است.  داشتن استعداد خوب در ریاضی و منطق از شرایط موفقیت در این رشته است و آنچه در پایان قابل ذكر است ، توجه به این مطلب است كه سیستم نیز مانند ماشین می تواند ساده یا مركب باشد. 

طول دوره تحصیل این رشته 4 سال می باشد

توضیحات بیشتر / دانلود

 

ماهیت :

ضرورت ايجاد رشته جديد کارشناسي مهندسي رباتيک در پاسخگويي به نيازهاي امروز و فردا بيش از پيش احساس مي شود. هنگام با تحولات علمي و فني و با توجه به نيازهاي ملي و منطقه اي و در راستاي توسعه صنعتي، رباتيک به عنوان يکي از اولويت هاي اساسي مطرح است. کاربردهاي رباتيک و اتوماسيون در کارخانه ها به عنوان يکي از محورهاي اساسي توسعه صنعتي و استفاده از رباتها با اهداف استراتژيک در عرصه هاي مختلف تحقيقات، اهميت تربيت کارشناسان رباتيک را بيش از پيش مشخص مي سازد. 

کاربردهاي ويژه رباتها در محيطهاي خطرناک نظير فضا، عمق زمين، دريا، محيطهاي شيميائي وراديواکتيو نقش مؤثر رباتها را در دنياي علم و متواري نشان مي دهد. با امکانات و توانايي هاي مجموعه هاي برق و مکانيک دانشگاهها، مي توان اين رشته را بخوابي اداره نمود. براي اين رشته مجموعاً 140 واحد درسي در نظر گرفته شده که بطور معمول در هشت ترم تحصيلي، معادل با 4 سال قابل برنامه ريزي است. در تنظيم سرفصل دروس، مطابقت با مصوبات شوراي عالي برنامه ريزي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري رعايت شده است.

شايد اولين کشوري که به عنوان مخترع ربات شناخته مي شود کشور چک باشد در قاره اروپا بعدها ژاپني ها مانند بسياري چيزها گوي سبقت را ربودند و در صنايع مادر خود مانند فولاد- ماشين سازي- الکترونيک به صورتي گسترده وارد نموده و با مشخص شدن نقش آنها در زمين و فضا و در صنايع خطرساز براي بشر همه کشورها از جمله کشور ما به تشکيل گروه هاي مهندسي رباتيک در صدد کسب دانش و استفاده از آن براي بهره برداري بيشتر و بالا بردن کيفيت شده اند مهندسين موفق رباتيک ما که هر از گاهي رتبه هاي برتر جهاني را نيز کسب مي کنند وقتي مي توانند در صنايع و حتي گروه هاي امداد و نجات يا صنايع هوافضا جائي براي کار پيدا کنند که همت دولت و مسئولين کشور براي بومي کردن اين رشته و استفاده گسترده از آن بوجود آيد که انشاءالله اين طور بشود

توضیحات بیشتر / دانلود

هدف 

امروزه حمل و نقل ریلی با شكل آغازین و ابتدایی آن بسیار متفاوت است و هركشوری برای استفاده و حفظ این صنعت عظیم كه نقش مهمی در توسعه حمل و نقل و در نتیجه پیشرفت كشور دارد، باید از متخصصان كارآمد در صنعت راه آهن بهره گیرد. به عبارت دیگر هدف از تاسیس رشته مهندسی راه آهن این است كه با توجه به نیاز صنعت حمل و نقل ریلی، انسان های محققی را تربیت كنیم تا در مرحله اول از عمیق تر و بزرگ تر شدن فاصله خود با كشورهای صنعتی جلوگیری كرده و در مرحله بعد به ترمیم این شكاف بپردازیم.

توانایی‌های مورد نیاز و قابل توصیه 

درس ریاضی در رشته مهندسی راه‌آهن مانند سایر رشته‌های مهندسی از اهمیت بسیاری برخوردار است. اما علاوه بر قوی بودن در دو درس ریاضی و فیزیك ، دانشجوی رشته مهندسی مرتبط با راه‌آهن باید توانایی مدیریت را داشته و از روابط اجتماعی خوبی برخوردار باشد.
 
دانشجوی مهندسی سازه های ریلی راه‌آهن باید سخت‌كوش، جدی و مقاوم بوده و آمادگی كار در هر شرایطی را داشته باشد چون كار اصلی یك مهندس سازه های ریلی در بیابان ، دشت، كویر و كوهستان است و فردی كه وارد این رشته می‌شود باید به كارهای اجرایی علاقمند باشد. 

توضیحات بیشتر / دانلود

هدف و ماهیت 

سال 1807 وقتی نخستین كشتی بخار آمریكا بدون بادبان و پارو در جهت مخالف باد و جریان آب از رودخانه  هودسون  بالا رفت ، كلیه ملوانان و دریانوردان كه برای تماشای این چیز عجیب به ساحل رودخانه آمده بودند دانستند كه آنچه در برابر دیدگانشان در حال حركت است بزودی جهان آنها را دگرگون خواهد كرد.

آنها دانستند كه دیگر ساخت و تعمیر یك كشتی یك فن نیست بلكه یك علم است و هدایت و حفظ چنین كشتی ای نیازمند اطلاعات علمی دقیق و بسیاری می باشد. و اكنون كه نزدیك به دو قرن از آن زمان می گذرد ما با ناوهایی روبرو هستیم كه گاه نزدیك به 340 متر طول و 80 متر عرض دارند.
 
شهرهای شناوری كه بدون شك ساخت ، هدایت و مدیریت آنها دانش بسیاری می طلبد . دانشی كه نمی توان به تجربه و با گذر ایام فرا گرفت. بلكه نیاز به تحصیلات كلاسیك و دانشگاهی دارد. نیازی كه منجر به تولد رشته مهندسی دریا شده است. 

رشته مهندسی دریا در كشور ما نیز با این كه نوپاست دارای اهمیتو جایگاه ویژه ای است چرا كه كشور ما در حدود 2600 متر مرز آبی دارد كه 2000كیلومتر آن در جنوب كشور و به آبهای آزاد دنیا متصل است . اهمیت این مرز آبی زمانیمشخص می شود كه بدانیم از بین راه های حمل ونقل زمینی ، هوایی ، دریایی ، حمل ونقلدریایی مقرون به صرفه است و به همین دلیل 90 درصد صادرات غیر نفتی و تقریباً تمامصادرات نفتی كشور به وسیله كشتی ها صورت می گیرد. 

همچنین توسعه ناوگان دریایی علاوهبر حمل و نقل كالاهای مورد نیاز كشور ، عامل حضور كشور ما در بازار حمل و نقل بینالمللی و كسب درآمدهای ارزی بیشتری می گردد. و بالاخره احیاء و توسعه صنایع دریاییمی تواند موجب رشد و بهره وری بیشتر تعدادی از صنایع كشور گردد كه از آن جملهمی توان به صنایع نجاری، رنگ سازی(برای تهیه رنگ كشتی)، فولاد(برای تهیه ورقه هایفولادی كشتی و همچنین ساخت شناورها) و بالاخره انواع و اقسام الكتروپمپ ها و جرثقیل ها كه در مراحل مختلف ساخت كشتی مورد استفاده قرار می گیرند، اشاره كرد.

توضیحات بیشتر / دانلود