close
تبلیغات در اینترنت
روان شناسی اسلامی
loading...

وبسایت ( الو روانشناس ؟)

روان شناسی اسلامی

روانشناسي اسلامي...ویژگی‌ های والدین سالم را بشناسید

مسلماً تاثیر گذاری والدین در تربیت فرزندان قابل انکار نیست. پدر و مادر اولین معلم کودک هستند. هر فرزندی با سرشتی پاک به دنیا می آید ، و این والدین هستند که تاثیر گذاری بسیار بالایی دارند و می توانند آن فرد را به سمت صلاح و خیر هدایت کنند و یا موجب گمراهی و معضلات آینده او شوند.

ویژگی های والدین سالم از دیدگاه آیات و روایات چیست؟ و پدر یا مادر سالم چه ویژگی هایی می توانند داشته باشند؟

طبیعتا بعد از ازدواج قرار است دختران و پسران نقش پدری و مادری را بر عهده بگیرند و وظیفه بسیار مهم و عظیم انسان سازی و تربیت انسانی را انجام دهند و ناچاراً با کودک خود ارتباط برقرار کنند.بنابراین ابتدا باید چه کاری انجام دهند و چه صفاتی در خود ایجاد کنند تا بتوانند آن ارتباط سالم را برقرار کنند؟ زمانی که خودمان از بعضی جهات ضعف داریم ، آیا می توانیم بدون رفع آن مشکلات با فرزندان خود ارتباط برقرار کنیم؟

تا ما نتوانیم ظرفیت های لازم را در خود ایجاد کنیم ، نمی توانیم با فرزندان خود رابطه خوبی برقرار کنیم. مثلاً آیا والدینی که خود خشن و عصبی هستند، می توانند مهربانی را به فرزندان خود یاد بدهند و با آن ها ارتباط خوبی بر قرار کنند؟

پس باید ابتدا پدر و مادر روی خود کار کنند ، خود را اصلاح کنند و صفات منفی را از خود دور کنند تا بتوانند با کودک خود ارتباط خوبی برقرار کنند.

ویژگی‌های والدین سالم

الف) صفت کریم بودن




فرهاد فرخي بازدید : 223 جمعه 01 فروردين 1393 زمان : 19:58 نظرات ()

روانشناسي اسلامي...کنترل خشم با توصيه هاي ديني و روش هاي روان شناسي

درباره کنترل خشم بيشتر توضيح دهيد.

اولين راهکار براي کنترل خشم استفاده از روش هاي شناختي است. يعني ابتدا بايد حالات هيجاني خود را بشناسيم. روانشناسان به اين شناخت مي گويند مؤلفه هوش هيجاني. وقتي افراد هيجانات خودشان را مي شناسند، زماني که آن هيجان به سراغشان مي آيد خودشان مي فهمند که مثلا من دارم خوشحال مي شوم، من دارم خشمگين مي شوم و به محض اينکه متوجه اين روند مي شوند مي توانند با روش هايي که آموخته اند خشم خود را کنترل کنند. براي کسب اين شناخت بايد در زمان آرامش فکر کنيم چه مواقعي عصباني مي شويم و در اين مواقع چه واکنشي از خود نشان مي دهيم و آن ها را يادداشت کنيم. سپس با خود قرار بگذاريم زماني که چنين اتفاقي براي ما پيش آمد با روش هايي که در ادامه مي خوانيم -خشم خود را کنترل کنيم.


روش هاي فکر کردن مان را اصلاح کنيم

يکي از راه هاي مديريت اوضاع در زمان خشم، تغيير دادن تعبير و تفسيرهاي مان از محيط بيرون است. بسياري اوقات چون از محيط بيروني خودمان تعبير و تفسيرهاي نا سالمي داريم و در اصطلاح باورهاي غلط و خطاهاي شناختي داريم به محض اينکه رفتاري را از ديگران مي بينيم سريع تفسير منفي در ذهن ما ايجاد مي شود و اين تفسير باعث ناراحتي و خشم مان مي شود.
بنابراين يکي از راهکارهاي اساسي اين است که ما يک بررسي جامع درباره همه افکار خود داشته باشيم. افکار منفي، باورهاي نادرست و خطاهاي شناختي خودمان را شناسايي کنيم و آن ها را از ذهن بيرون و فکرهاي سالمي را جايگزين آن کنيم. فکر آلوده مي تواند هيجان خشم را در ما ايجاد کند و باعث شود به صورت انفعالي رفتار هاي تندي از ما سر بزند؛ بنابراين کاري که بايد انجام بدهيم اين است که سعي کنيم نوع تفکر و روش هاي فکر کردن مان را به چالش بکشيم و اگر اشکالي در روش هاي فکر کردن ما وجود دارد آن را اصلاح و سعي کنيم در مسائل مختلف فکر منطقي، سالم و همراه با آرامش داشته باشيم. در اسلام هم توصيه شده است، اگر رفتاري از کسي ديديم تا ۷۰ بار بايد اين رفتار را به سمت مثبت تعبير کنيم و درباره ديگران حسن ظن داشته باشيم.


استفاده از واژه هاي ايمن ساز




فرهاد فرخي بازدید : 233 پنجشنبه 29 اسفند 1392 زمان : 19:57 نظرات ()

روانشناسي اسلامي...مادر را ببین، دختر را بگیر

حتماً این ضرب المثل را درباره ازدواج، شنیده اید که : «مادر را ببین! دختر را بگیر!»
دلیل آن این است که دختران، بسیار شبیه مادران خود می شوند. دخترها در بزرگسالی، شخصیتی از خود نشان می دهند که از آموزشهای شما یا جامعه شکل گرفته و بیشتر از همه، از شما الگو گرفته است.

پس هر رفتاری که دوست دارید دخترتان داشته باشد ، ابتدا در خودتان ایجاد کنید!

چند گام جلوتر قدم بردارید تا دخترتان، جا پای شما بگذارد و دنبالتان بیاید.
گام اول – به فامیل شوهرتان، احترام بگذارید
ممکن است این کار برایتان دشوار باشد اما باور کنید که بهترین نتیجه را می دهد. بهترین رفتارها را با نهایت صمیمیت نه از سر اجبار و اکراه با آنان داشته باشید. خودتان را جای خانواده همسرتان بگذارید و تلاش کنید رفتارتان را از دید آنان بنگرید. تا آنجا که می توانید صبور و با انصاف باشید. البته مراقب باشید که آنان نیز رفتار خوب و صمیمانه ای با شما داشته باشند! احترام واقعی به اقوام شوهرتان، هدیه ی بسیار خوبی است که به دخترتان می دهید. بدین ترتیب، او می آموزد که احترام و محبت به خانواده همسرش، خودِ او را نیز شادتر و آرام تر نگه می دارد.

گام دوم – لطفاً لبخند بزنید!
هیچ چیز برای یک دختر، غم انگیز تر از داشتن مادری ناراحت و اخمو نیست! این نکته را به یاد داشته باشید که : « ما به خاطر شاد بودن نیست که لبخند می زنیم! بلکه بخاطر لبخند زدن است که شاد میشویم!» زیرا افرادی که همیشه لبخند بر لب دارند، غالباً افرادی هستند که افکار مثبتی دارند و جلوی افکار مأیوس کننده را می گیرند. در نتیجه در کار و زندگیشان نیز پیشرفت خوبی دارند. اگر شما نیز جزء این دسته باشید و سعی کنید چهره ای شاد و خندان داشته باشید، دخترتان نیز این رفتارها را از همان کودکی، الگو گرفته و در آینده، فردی مثبت نگر و موفق خواهد شد. پیامبر رحمت (ص) می فرمایند: در ترازوی عمل آدمی در روز قیامت، چیزی برتر از حسن خلق نهاده نمی شود. [1]

گام سوم – به خودتان را دوست داشته باشید. هر کاری که فکر می کنید برای پیشرفتتان، لازم است را انجام دهید ولی از آنچه هستید احساس حقارت نکنید! زیرا مادری که چنین احساسی دارد، نمیتواند شادی و آرامش را به دخترش هدیه دهد خودتان، احترام بگذارید





فرهاد فرخي بازدید : 298 سه شنبه 27 اسفند 1392 زمان : 19:55 نظرات ()

روانشناسي اسلامي...توصیف و ارزیابی رویکردشناختی رشد دینی

چکیده
رویکردشناختی رشد دینی، رویکردی است که بر رشد درک مفاهیم دینی و روش تفکر دربارة آموزه‌های دینی در طول عمر ـ به‌ویژه دورة کودکی و نوجوانی ـ متمرکز است و مراحل و تجویزاتی را برای رشد دین‌داری و آموزش دین پیشنهاد می‌کند.
در این مقاله این رویکرد، به‌طوراجمالی توصیف و در پنج محور ارزیابی می‌شود: اختصاص سحری و جادویی اندیشیدن به دورة کودکی، تصور انسان‌انگارانه از خدا در دورة کودکی، مقدار تأثیرپذیری نتایج و یافته‌ها از آموزه‌های مسیحی، تناسب چارچوب تحولی ـ شناختی‌نگر برای تعیین مراحل دین‌داری و کفایت دلایل تأخیر آموزش دین به کودکان.
کلیدواژه‌ها: رشد دینی، رویکرد شناختی، مراحل رشد دینی، آموزش دین، انسان‌انگاری، تفکر سحری.

مقدمه
تحقیق در زمینة رشد دینی و مراحل آن در قلمرو مطالعات دینی و عرفانی، پیشینه‌ای قوی دارد. در تمدن اسلامی گزاره‌هایی در قرآن و روایات به‌طورصریح یا ضمنی به این موضوع اشاره می‌کند. افزون بر این، بسیاری از مفسران و عارفان بر پایة تجربه‌های سلوکی و پشتوانة گزاره‌های دینی، نظریه‌هایی را دربارة منازل و مراحل رشد دینی ارائه کرده‌اند.
تحقیق در این قلمرو به روش تجربی و از منظر روان‌شناسی تحولی، سابقه‌ای تقریباً هفتادساله دارد. داده‌‌های پایگاه‌های اطلاع‌رسانی حاکی از رشد کند و یکنواخت تحقیقات از 1940 تا 1995‌م است؛ ولی از 1995‌م به‌طور چشمگیر بر کمیت تحقیقات آن و روان‌شناسانی که به این موضوع می‌پردازند و نیز تألیفات و مقالات و همایش‌های مرتبط افزوده شده است.[231] نظریه‌هایی که در این قلمرو عرضه شده است، توصیف‌ها و تبیین‌های گوناگونی از تحول دینی در طول دورة کودکی، نوجوانی، جوانی و بزرگ‌سالی به دست می‌دهد. از یک منظر می‌توان این نظریه‌ها را تحت عنوان دو رویکرد «جامعه‌پذیری» و «شناختی» تقسیم کرد. رویکرد جامعه‌پذیری فرض می‌کند که کودک و نوجوان از طریق والدین و نهادها و سازمان‌های دینی به‌طور انتقال یک‌طرفه یا تبادلی دین‌دار می‌شود.

رویکردشناختی عمدتاً بر درک مفاهیم دینی و تفکر دربارة مفاهیم متمرکز شده است. رویکردشناختی در مقایسه با رویکرد جامعه‌پذیری، به تعیین مراحل دین‌داری و ارائة تجویزهایی بر اساس مراحل برای آموزش دین گرایش دارد. در امریکا برای چندین دهه، این رویکرد در زمینة آموزش دین حاکم بوده است.[232] تحقیقاتی که در ایران در این قلمرو انجام شده، بسیار محدود است؛ ولی همگی با رویکردشناختی انجام شده و همة پژوهشگران، تجویزهایی را برای آموزش دین در ایران ارائه کرده‌اند.[233] غلبة این رویکرد در فضای تحقیقاتی و حاکمیت بلامنازع آن در ایران، ضرورت و اهمیت ارزیابی آن را برای هدایت پژوهش‌های آینده و به‌ویژه اعتبار تجویزهای آن برای آموزش دین نشان می‌دهد.
در این مقاله ابتدا توصیفی از عناصر اساسی رویکردشناختی و اجمالی از مهم‌ترین نظریه‌هایی ارائه می‌گردد که در دامنة این رویکرد صورت یافته، سپس هر یک از آنها ارزیابی می‌شود. ارزیابی انتقادی که بخش عمدة مقاله را تشکیل می‌دهد، ناظر به پیش‌فرض‌های دین‌شناختی، محدودیت‌های چارچوب‌شناختی پیاژه‌ای، مفاهیم اصلی و مشترک نظریه‌ها و تجویزهای آموزشی این رویکرد است.
بر این اساس پرسش‌های اصلی تحقیق عبارت‌اند از:
ـ آیا کودکان و بزرگ‌سالان از لحاظ «سحری و جادویی اندیشیدن» و «عقلانی اندیشیدن» با هم رقابت دارند یا ممکن است به‌جای رقابت در اذهان کودکان و بزرگ‌سالان در کنار یکدیگر در سرتاسر زندگی موجود باشند؟

ـ آیا کودکان در همة فرهنگ‌ها و ادیان به شیوة انسان‌انگارانه دربارة خدا می‌اندیشند یا آمادگی دارند به شیوة منحصربه‌فرد و غیرانسان‌انگارانه بیندیشند؟

ـ آیا مبانی دین‌شناختی و آموزه‌های مسیحی در تعیین عناصر مشترک و قواعد عام رشد دینی مؤثر بوده است یا چنین نیست، و قواعد عام رشد دینی، نتیجة یافته‌های تجربی و تعریفی عام از دین و مفاهیم دینی است؟

ـ محدودیت‌های چارچوب‌شناختی پیاژه‌ای که مبنای تعیین مراحل رشد دینی است، چیست؟ و آیا این چارچوب به‌مثابة پوشاندن لباسی کوتاه و تنگ به اندام دین‌داری نیست؟
ـ آیا دلایل تأخیر آموزش دین به کودکان تا زمان دستیابی کودک به تصور انتزاعی، منطقی و پذیرفتنی است؟
1. توصیفی اجمالی از رویکردشناختی و مهم‌ترین نظریه‌های شناختی رشد دینی




فرهاد فرخي بازدید : 169 یکشنبه 25 اسفند 1392 زمان : 19:54 نظرات ()

روانشناسي اسلامي...اگر از غم و افسردگی خسته شده اید...

افسردگي يكي از اختلالات عاطفي است كه با خلق پايين، غمگيني و نااميديِ همراه با احساس ناتواني و اضطراب مشخص مي شود. عوامل گوناگون زيستي، شناختي، عاطفي و حتي عملكردها و رفتارها در ايجاد و يا تشديد افسردگي مؤثرند. در رويكرد اسلامي، بر نقش شناخت هاي غلط، تمايلات افراطي، وابستگي به مظاهر دنيوي، عدم پذيرش واقعيت ها و تنيدگي ها ي بيروني و يا خودساخته، تأكيد بيشتري مي شود و در فرآيند درمان نيز بر شناخت واقعيت ها و تدابير الهي، خشنودي از زندگي دنيوي، توجه به آخرت، شناخت خود و ديگران، برقرار ي ارتباط عميق با خداوند و مثبت نگري و تقويت اراده، بيش از شيوه هاي ديگر توجه گرديده است.

در روانشناسی، رفتار نابهنجار را به دو نوع نوروز(روان نژندی) و سایکوز(روان پریشی) تقسیم بندی می کنند. معمولا روان نژندیها به روان نژندی اضطراب ، افسردگی، ترس، هیستری، وسواس(عملی و فکری) تقسیم می شوند. آنگونه که مشهود است در این طبقه بندی همه بیماریها با مقداری تنش همراه هستند. این تنش گاه به صورت اضطراب و وحشت غیر عادی و گاه به صورت افسردگی همراه با احساس عجز و یاًس و عدم اعتماد به نفس نمایان می شوند.

طبقه بندی رفتار از نظر اسلام متاثر از مفاهیم بهنجاری و نابهنجاری است، ولی دوبعد دیگر را نیز شامل می شود. یکی تقسیم رفتار از نظر اعتقادی است، یعنی از نظر موضع گیری فلسفی در قبال هستی است و دیگری طبقه بندی رفتار از نظر روانی است، یعنی از نظر وحدت رفتار روانی – اعتقادی است. به این معنی که بین روان و اعتقاد جدایی وجود ندارد، بلکه حتی بین بیماریهای روانی و کفر یا معصیت نیز رابطه وجود دارد، همانطور که بین بهنجاری و ایمان نیز رابطه وجود دارد.

افسردگی در طبقه بندی اسلامی




:
فرهاد فرخي بازدید : 219 جمعه 23 اسفند 1392 زمان : 19:52 نظرات ()

روانشناسي اسلامي...قرآن و بهداشت روانی

چکیده
واژه بهداشت و سلامتی به ویژه بهداشت روانی، همیشه انسان را در طول تاریخ به خود مشغول کرده است، تدوین برنامه های تربیتی - بهداشتی برای حفظ سلامتی و بهداشت روان نمونه ای از این اقدام بشری است و در این میان دین باوری و آموزه های قرآنی نقش بسزایی در تأمین بهداشت روانی دارند.
در این مقاله، سلامت روان در قرآن و نشانه های آن و نیز رابطه قرآن و معنادرمانی و راه های درمان افسردگی از دیدگاه قرآن و نقش باوردرمانی در بهداشت روان به تفصیل مورد بحث و بررسی قرار گرفته و در نهایت نیز به جلوه هایی از شفابخشی قرآن پرداخته شده است.
کلید واژه ها
بهداشت، بهداشت روانی، معنادرمانی، روان درمانی افسردگی، شفابخشی قرآن.

مقدمه
واژه ی بهداشت و سلامتی همیشه انسان را در طول تاریخ به خود مشغول کرده است. تدوین برنامه های تربیتی - بهداشتی برای حفظ سلامتی و مطالعه، جلوگیری و درمان بیماری ها نمونه ای از این اقدامات بشری است.
بهداشت در یک تقسیم کلی به دونوع بهداشت جسمی و بهداشت روانی تقسیم می شود ولی آنها همپوشی های زیادی با هم دارند و بر یکدیگر تأثیر می گذارند. بهداشت روانی از آن جهت که رابطه مستقیمی با عملکرد فردی - اجتماعی و سیستم های روانی - اجتماعی دارد، از اهمیت زیادی برخوردار است و این اهمیت باعث تدوین و اجرای برنامه های متعدد بهداشت روانی در ابعاد مختلف می شود.

برآنیم تا در این مقاله تأثیر آموزه های قرآنی بر بهداشت و سلامت روان و نیز جنبه های مختلف این تأثیر گذاری را بررسی کنیم.

سلامت روان در قرآن





فرهاد فرخي بازدید : 157 چهارشنبه 21 اسفند 1392 زمان : 19:50 نظرات ()

روانشناسي اسلامي...پرستش زیر ذره‌بین متخصصان ادیان و روانشناسی

انسان امروز هر چه بيشتر كندوكاو مي‌كند كمتر به نتيجه مي‌رسد، هر چه پيشتر مي‌رود ديوارهاي بزرگتري از مشكلات را پيش رويش مي‌بيند و هرچه كه به دنبال ناب‌ترين معناي باور مي‌گردد اين طنين در گوشش عميق‌تر نواخته مي‌شود كه بايد پايت را از دايره زمين فراتر بگذاري. در جريان زندگي در لحظه‌هاي دور از او گم شده است و به دنبال گشودن درهايي مي‌رود كه نويد موفقيت را دهد اما آيا در خانه مقصود را به صدا در مي‌آورد؟
انسان امروز درمانده‌تر، مستأصل‌تر و متحيرتر از هر زمان ديگري به معنا مي‌انديشد و مي‌خواهد پرواز كند و حس خوب پرواز را لمس كند اما مشغله‌هاي دنيا او را به بيراهه‌ها سوق داده است. براي يافتن معنا در خلوت خود به راز و نياز مي‌نشيند زيرا براي او كه معناي عالم در شناخت و ستايش خالق، به عنوان هستي بخش مهربان رنگ مي‌گيرد، تقاضاي بخشش و‌طلب رستگاري انگيزش‌دهنده به حساب مي‌آيند.

كليد گشايش مشكلات
در جريان زندگي سيل مشكلات و دغدغه‌ها به سمت بشر سرازير شده است و مشكلات روحي و رواني در رأس همه دغدغه‌ها انسان را تهديد مي‌كند. او در اين شرايط به دنبال ايده آلي مي‌گردد تا آرامش را به خود هديه كند و در دعا و نيايش است كه ايده‌آل‌ها را به ياد مي‌آورد. دكتر بهزاد رمضاني روانشناس باليني و مدرس دانشگاه می‌گوید: او ايده‌آل‌ها را مي‌پسندد و آن‌ها را سرلوحه خود قرار مي‌‌دهد ولي اغلب در حالي به جست‌وجوي آن‌ها مي‌رود كه از به‌ ياد آوردن روشي كه او را به ايده‌آل‌ها مي‌رساند، غفلت مي‌كند. در بسياري از موارد اين روش‌ها و راهكارها را ساده‌انديشانه و نا‌كارآمد مي‌داند در صورتي كه معادلات آسان‌تر از چيزي است كه او مي‌پندارد



.
فرهاد فرخي بازدید : 176 دوشنبه 19 اسفند 1392 زمان : 19:48 نظرات ()

روانشناسي اسلامي...چهل قدم آغازین برای رشد در زندگی

این مبحث دریچه ای است با نکته های فراوان و متنوع درباره باورها، نگرش ها، برنامه ها، آینده، موفقیت، انسان های جاویدان و جاودانه ها و تحولات دنیای قدرت، سرعت، فرصت، اطلاعات، ارتباطات، مدیریت، مطالعه، سعادت و هر چیزی که بوی کهنگی ندهد و مسیر بالندگی داشته باشد؛ و دریک کلام «راهنمای زندگی» است برای فردای روشن و بس. تصمیمات بزرگ فرصتی است برای ارائه اندیشه های کپسولی و قاعدتا چالش برانگیز است.

امروزه ضرورت دارد به طور منظم به نگرش و تفکرات و فعالیت های خود بیندیشیم؛ به ارزیابی دقیق آن ها بپردازیم و هرجا لازم باشد آن ها را تغییر(1)دهیم یا اصلاح(2)کنیم. نباید فراموش کرد که دانه ها درسرزمین امکانات خواهند رویید و بسیاری از امکانات پیش از این که فیزیکی باشند در اندیشه ما جای دارند واگر آن ها را بارور کنیم و اجازه بالندگی دهیم، این کاشت و رویش همیشه دوام خواهد داشت. در نظر کودکان خردسال، همه چیز تازگی دارد. به همین دلیل، تماس با هرچیزی برای آن ها شگفتی زا است. بیایید ما نیز در بسیاری از امور چنین باشیم؛ همواره کاشف باشیم و حتی از غافلگیر کردن خود لذت ببریم.
عقاید، باورها، ایده ها و سخنانی که در این سلسله مباحث مطرح می کنیم، بسیار ساده و تأثیر گذارند؛ ولی باید بدانیم بسیاری از این ایده ها بزرگان را بزرگ و قدرتمندان را قدرتمند و گاه طرق را مشهود و بیراهه ها را نمایان کرده است تا کسی راه را از چاه و راهنمایی را از چاه نمایی تشخیص دهد.
1. مهر کلمه ای زیبا است که معانی جالبی دارد؛ مثل دوستی، عشق، محبت، علاقه، عاطفه و تعلق خاطر، به راستی چگونه می توان تمام زندگی را مالامال از مهر کرد به طوری که احساس ما همیشه با مهارت، مهرانگیز و مهر پراکن باشد. شاید شنیده باشید که یکی از عوامل موفقیت حضرت رسول ختمی مرتبت مهر وعطوفت بیش از حد وی حتی به سرسخت ترین دشمنان بوده است



.
فرهاد فرخي بازدید : 119 شنبه 17 اسفند 1392 زمان : 20:52 نظرات ()

روانشناسي اسلامي...اصول روان درمان گری الهی، با رویکرد رشد

آموزشهای مکتب روان شناسی اسلامی به منظور ایجاد رشد در انسان به هر دو جنبه نظری و عملی توجه دارند و با تفصیلی که در کتاب بررسی مقدماتی اصول روان شناسی اسلامی آمده است، این آموزشها می توانند و باید به عنوان اصول رشد تلقی شوند :
اصول رشد در صورتی می توانند رشد انسان را تأمین نمایند که فرآیندهای سه‌گانه زیر اجراء شوند:

1ــ اصول رشد فراگرفته شوند. (دانش)
2ــ اصول رشد مورد پذیرش واقع شوند. (پذیرش)
3ــ اصول رشد در عمل مورد استفاده واقع شوند. (کنش)

بر اساس آموزش های اسلامی می توان مکانیسم بروز اضطراب را در اختلال در یکی از فرآیند‌های سه گانه فوق خلاصه نمود. به منظور تعریف و بررسی مکانیسم بروز اضطراب به کتاب مؤلف تحت عنوان بررسی مقدماتی اصول روان شناسی اسلامی مراجعه شود. به نظر می رسد که مرور آن برای بررسی روشهای روان درمانی و پیشگیری اضطراب لازم باشد.

فطری بودن اصول بهداشت روانی و ارتباط آنها با روان درمانی





فرهاد فرخي بازدید : 151 پنجشنبه 15 اسفند 1392 زمان : 20:9 نظرات ()

روانشناسي اسلامي...یک آیه و نکات روانشناسی

به(برکت)رحمت الهی،در برابر آنان [مردم] نرم شدی؛و اگر خشن و سنگدل بودی،از اطراف تو پراکنده می شدند.پس آنان راببخش و برای آنان آمرزش بطلب؛و در کارها با آن ها مشورت کن؛اما هنگامی که تصمیم گرفتی (قاطع باش)و بر خدا توکل کن؛زیرا خداوند متوکلان را دوست دارد.(آیه 159،سوره ی آل عمران).

- این نکته ی روانشناسانه را می توان به خوبی از این آیه استفاده کرد، افرادی که با دیگران به مشورت می پردازند،نرمخو و قابل انعطاف هستند و کسانی که از مشورت با دیگران سرباز زده و خود را از رای دیگران بی نیاز می بینند،تند خو وسنگدل هستند



.
فرهاد فرخي بازدید : 97 سه شنبه 13 اسفند 1392 زمان : 20:23 نظرات ()

تعداد صفحات : 7

تبلیغات
Rozblog.com رز بلاگ - متفاوت ترين سرويس سایت ساز
درباره ما
الو روانشناس با هدف ترويج بحث هاي روانشناسي و مشاوره فعاليت خود را از سال 89 اغاز نموده و تا كنون جزو برترين سايت هاي مشاوره و روانشناسي فارسي زبان ميباشد.
اطلاعات کاربری
نام کاربری :
رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • موضوعات
    نظرسنجی
    (یک کلام حرف حساب) را چگونه ارزیابی میکنید؟




    آمار سایت
  • کل مطالب : 2895
  • کل نظرات : 481
  • افراد آنلاین : 5
  • تعداد اعضا : 6005
  • آی پی امروز : 123
  • آی پی دیروز : 366
  • بازدید امروز : 944
  • باردید دیروز : 1,965
  • گوگل امروز : 2
  • گوگل دیروز : 3
  • بازدید هفته : 2,909
  • بازدید ماه : 35,309
  • بازدید سال : 157,727
  • بازدید کلی : 3,407,302
  • کدهای اختصاصی