close
تبلیغات در اینترنت
روان شناسی اسلامی
درخواست مشاوره و ارسال سوال الو روانشناس در اینستاگرام الو روانشناس در تلگرام درخواست مشاوره و ارسال سوال الو روانشناس در اینستاگرام الو روانشناس در تلگرام

روانشناسي اسلامي...ویژگی‌ های والدین سالم را بشناسید

t.me/alo_ravanshenas_ir :تلگرام " اَلو روانشناس "
  • تاریخ ارسال : جمعه 01 فروردين 1393
مسلماً تاثیر گذاری والدین در تربیت فرزندان قابل انکار نیست. پدر و مادر اولین معلم کودک هستند. هر فرزندی با سرشتی پاک به دنیا می آید ، و این والدین هستند که تاثیر گذاری بسیار بالایی دارند و می توانند آن فرد را به سمت صلاح و خیر هدایت کنند و یا موجب گمراهی و معضلات آینده او شوند.

ویژگی های والدین سالم از دیدگاه آیات و روایات چیست؟ و پدر یا مادر سالم چه ویژگی هایی می توانند داشته باشند؟

طبیعتا بعد از ازدواج قرار است دختران و پسران نقش پدری و مادری را بر عهده بگیرند و وظیفه بسیار مهم و عظیم انسان سازی و تربیت انسانی را انجام دهند و ناچاراً با کودک خود ارتباط برقرار کنند.بنابراین ابتدا باید چه کاری انجام دهند و چه صفاتی در خود ایجاد کنند تا بتوانند آن ارتباط سالم را برقرار کنند؟ زمانی که خودمان از بعضی جهات ضعف داریم ، آیا می توانیم بدون رفع آن مشکلات با فرزندان خود ارتباط برقرار کنیم؟

تا ما نتوانیم ظرفیت های لازم را در خود ایجاد کنیم ، نمی توانیم با فرزندان خود رابطه خوبی برقرار کنیم. مثلاً آیا والدینی که خود خشن و عصبی هستند، می توانند مهربانی را به فرزندان خود یاد بدهند و با آن ها ارتباط خوبی بر قرار کنند؟

پس باید ابتدا پدر و مادر روی خود کار کنند ، خود را اصلاح کنند و صفات منفی را از خود دور کنند تا بتوانند با کودک خود ارتباط خوبی برقرار کنند.

ویژگی‌های والدین سالم

الف) صفت کریم بودن




این متن ادامه دارد / ادامه را از اینجا بخوانید
  • تاریخ ارسال : پنجشنبه 29 اسفند 1392
درباره کنترل خشم بيشتر توضيح دهيد.

اولين راهکار براي کنترل خشم استفاده از روش هاي شناختي است. يعني ابتدا بايد حالات هيجاني خود را بشناسيم. روانشناسان به اين شناخت مي گويند مؤلفه هوش هيجاني. وقتي افراد هيجانات خودشان را مي شناسند، زماني که آن هيجان به سراغشان مي آيد خودشان مي فهمند که مثلا من دارم خوشحال مي شوم، من دارم خشمگين مي شوم و به محض اينکه متوجه اين روند مي شوند مي توانند با روش هايي که آموخته اند خشم خود را کنترل کنند. براي کسب اين شناخت بايد در زمان آرامش فکر کنيم چه مواقعي عصباني مي شويم و در اين مواقع چه واکنشي از خود نشان مي دهيم و آن ها را يادداشت کنيم. سپس با خود قرار بگذاريم زماني که چنين اتفاقي براي ما پيش آمد با روش هايي که در ادامه مي خوانيم -خشم خود را کنترل کنيم.


روش هاي فکر کردن مان را اصلاح کنيم

يکي از راه هاي مديريت اوضاع در زمان خشم، تغيير دادن تعبير و تفسيرهاي مان از محيط بيرون است. بسياري اوقات چون از محيط بيروني خودمان تعبير و تفسيرهاي نا سالمي داريم و در اصطلاح باورهاي غلط و خطاهاي شناختي داريم به محض اينکه رفتاري را از ديگران مي بينيم سريع تفسير منفي در ذهن ما ايجاد مي شود و اين تفسير باعث ناراحتي و خشم مان مي شود.
بنابراين يکي از راهکارهاي اساسي اين است که ما يک بررسي جامع درباره همه افکار خود داشته باشيم. افکار منفي، باورهاي نادرست و خطاهاي شناختي خودمان را شناسايي کنيم و آن ها را از ذهن بيرون و فکرهاي سالمي را جايگزين آن کنيم. فکر آلوده مي تواند هيجان خشم را در ما ايجاد کند و باعث شود به صورت انفعالي رفتار هاي تندي از ما سر بزند؛ بنابراين کاري که بايد انجام بدهيم اين است که سعي کنيم نوع تفکر و روش هاي فکر کردن مان را به چالش بکشيم و اگر اشکالي در روش هاي فکر کردن ما وجود دارد آن را اصلاح و سعي کنيم در مسائل مختلف فکر منطقي، سالم و همراه با آرامش داشته باشيم. در اسلام هم توصيه شده است، اگر رفتاري از کسي ديديم تا ۷۰ بار بايد اين رفتار را به سمت مثبت تعبير کنيم و درباره ديگران حسن ظن داشته باشيم.


استفاده از واژه هاي ايمن ساز




این متن ادامه دارد / ادامه را از اینجا بخوانید

روانشناسي اسلامي...مادر را ببین، دختر را بگیر

t.me/alo_ravanshenas_ir :تلگرام " اَلو روانشناس "
  • تاریخ ارسال : سه شنبه 27 اسفند 1392
حتماً این ضرب المثل را درباره ازدواج، شنیده اید که : «مادر را ببین! دختر را بگیر!»
دلیل آن این است که دختران، بسیار شبیه مادران خود می شوند. دخترها در بزرگسالی، شخصیتی از خود نشان می دهند که از آموزشهای شما یا جامعه شکل گرفته و بیشتر از همه، از شما الگو گرفته است.

پس هر رفتاری که دوست دارید دخترتان داشته باشد ، ابتدا در خودتان ایجاد کنید!

چند گام جلوتر قدم بردارید تا دخترتان، جا پای شما بگذارد و دنبالتان بیاید.
گام اول – به فامیل شوهرتان، احترام بگذارید
ممکن است این کار برایتان دشوار باشد اما باور کنید که بهترین نتیجه را می دهد. بهترین رفتارها را با نهایت صمیمیت نه از سر اجبار و اکراه با آنان داشته باشید. خودتان را جای خانواده همسرتان بگذارید و تلاش کنید رفتارتان را از دید آنان بنگرید. تا آنجا که می توانید صبور و با انصاف باشید. البته مراقب باشید که آنان نیز رفتار خوب و صمیمانه ای با شما داشته باشند! احترام واقعی به اقوام شوهرتان، هدیه ی بسیار خوبی است که به دخترتان می دهید. بدین ترتیب، او می آموزد که احترام و محبت به خانواده همسرش، خودِ او را نیز شادتر و آرام تر نگه می دارد.

گام دوم – لطفاً لبخند بزنید!
هیچ چیز برای یک دختر، غم انگیز تر از داشتن مادری ناراحت و اخمو نیست! این نکته را به یاد داشته باشید که : « ما به خاطر شاد بودن نیست که لبخند می زنیم! بلکه بخاطر لبخند زدن است که شاد میشویم!» زیرا افرادی که همیشه لبخند بر لب دارند، غالباً افرادی هستند که افکار مثبتی دارند و جلوی افکار مأیوس کننده را می گیرند. در نتیجه در کار و زندگیشان نیز پیشرفت خوبی دارند. اگر شما نیز جزء این دسته باشید و سعی کنید چهره ای شاد و خندان داشته باشید، دخترتان نیز این رفتارها را از همان کودکی، الگو گرفته و در آینده، فردی مثبت نگر و موفق خواهد شد. پیامبر رحمت (ص) می فرمایند: در ترازوی عمل آدمی در روز قیامت، چیزی برتر از حسن خلق نهاده نمی شود. [1]

گام سوم – به خودتان را دوست داشته باشید. هر کاری که فکر می کنید برای پیشرفتتان، لازم است را انجام دهید ولی از آنچه هستید احساس حقارت نکنید! زیرا مادری که چنین احساسی دارد، نمیتواند شادی و آرامش را به دخترش هدیه دهد خودتان، احترام بگذارید





این متن ادامه دارد / ادامه را از اینجا بخوانید

روانشناسي اسلامي...توصیف و ارزیابی رویکردشناختی رشد دینی

t.me/alo_ravanshenas_ir :تلگرام " اَلو روانشناس "
  • تاریخ ارسال : یکشنبه 25 اسفند 1392
چکیده
رویکردشناختی رشد دینی، رویکردی است که بر رشد درک مفاهیم دینی و روش تفکر دربارة آموزه‌های دینی در طول عمر ـ به‌ویژه دورة کودکی و نوجوانی ـ متمرکز است و مراحل و تجویزاتی را برای رشد دین‌داری و آموزش دین پیشنهاد می‌کند.
در این مقاله این رویکرد، به‌طوراجمالی توصیف و در پنج محور ارزیابی می‌شود: اختصاص سحری و جادویی اندیشیدن به دورة کودکی، تصور انسان‌انگارانه از خدا در دورة کودکی، مقدار تأثیرپذیری نتایج و یافته‌ها از آموزه‌های مسیحی، تناسب چارچوب تحولی ـ شناختی‌نگر برای تعیین مراحل دین‌داری و کفایت دلایل تأخیر آموزش دین به کودکان.
کلیدواژه‌ها: رشد دینی، رویکرد شناختی، مراحل رشد دینی، آموزش دین، انسان‌انگاری، تفکر سحری.

مقدمه
تحقیق در زمینة رشد دینی و مراحل آن در قلمرو مطالعات دینی و عرفانی، پیشینه‌ای قوی دارد. در تمدن اسلامی گزاره‌هایی در قرآن و روایات به‌طورصریح یا ضمنی به این موضوع اشاره می‌کند. افزون بر این، بسیاری از مفسران و عارفان بر پایة تجربه‌های سلوکی و پشتوانة گزاره‌های دینی، نظریه‌هایی را دربارة منازل و مراحل رشد دینی ارائه کرده‌اند.
تحقیق در این قلمرو به روش تجربی و از منظر روان‌شناسی تحولی، سابقه‌ای تقریباً هفتادساله دارد. داده‌‌های پایگاه‌های اطلاع‌رسانی حاکی از رشد کند و یکنواخت تحقیقات از 1940 تا 1995‌م است؛ ولی از 1995‌م به‌طور چشمگیر بر کمیت تحقیقات آن و روان‌شناسانی که به این موضوع می‌پردازند و نیز تألیفات و مقالات و همایش‌های مرتبط افزوده شده است.[231] نظریه‌هایی که در این قلمرو عرضه شده است، توصیف‌ها و تبیین‌های گوناگونی از تحول دینی در طول دورة کودکی، نوجوانی، جوانی و بزرگ‌سالی به دست می‌دهد. از یک منظر می‌توان این نظریه‌ها را تحت عنوان دو رویکرد «جامعه‌پذیری» و «شناختی» تقسیم کرد. رویکرد جامعه‌پذیری فرض می‌کند که کودک و نوجوان از طریق والدین و نهادها و سازمان‌های دینی به‌طور انتقال یک‌طرفه یا تبادلی دین‌دار می‌شود.

رویکردشناختی عمدتاً بر درک مفاهیم دینی و تفکر دربارة مفاهیم متمرکز شده است. رویکردشناختی در مقایسه با رویکرد جامعه‌پذیری، به تعیین مراحل دین‌داری و ارائة تجویزهایی بر اساس مراحل برای آموزش دین گرایش دارد. در امریکا برای چندین دهه، این رویکرد در زمینة آموزش دین حاکم بوده است.[232] تحقیقاتی که در ایران در این قلمرو انجام شده، بسیار محدود است؛ ولی همگی با رویکردشناختی انجام شده و همة پژوهشگران، تجویزهایی را برای آموزش دین در ایران ارائه کرده‌اند.[233] غلبة این رویکرد در فضای تحقیقاتی و حاکمیت بلامنازع آن در ایران، ضرورت و اهمیت ارزیابی آن را برای هدایت پژوهش‌های آینده و به‌ویژه اعتبار تجویزهای آن برای آموزش دین نشان می‌دهد.
در این مقاله ابتدا توصیفی از عناصر اساسی رویکردشناختی و اجمالی از مهم‌ترین نظریه‌هایی ارائه می‌گردد که در دامنة این رویکرد صورت یافته، سپس هر یک از آنها ارزیابی می‌شود. ارزیابی انتقادی که بخش عمدة مقاله را تشکیل می‌دهد، ناظر به پیش‌فرض‌های دین‌شناختی، محدودیت‌های چارچوب‌شناختی پیاژه‌ای، مفاهیم اصلی و مشترک نظریه‌ها و تجویزهای آموزشی این رویکرد است.
بر این اساس پرسش‌های اصلی تحقیق عبارت‌اند از:
ـ آیا کودکان و بزرگ‌سالان از لحاظ «سحری و جادویی اندیشیدن» و «عقلانی اندیشیدن» با هم رقابت دارند یا ممکن است به‌جای رقابت در اذهان کودکان و بزرگ‌سالان در کنار یکدیگر در سرتاسر زندگی موجود باشند؟

ـ آیا کودکان در همة فرهنگ‌ها و ادیان به شیوة انسان‌انگارانه دربارة خدا می‌اندیشند یا آمادگی دارند به شیوة منحصربه‌فرد و غیرانسان‌انگارانه بیندیشند؟

ـ آیا مبانی دین‌شناختی و آموزه‌های مسیحی در تعیین عناصر مشترک و قواعد عام رشد دینی مؤثر بوده است یا چنین نیست، و قواعد عام رشد دینی، نتیجة یافته‌های تجربی و تعریفی عام از دین و مفاهیم دینی است؟

ـ محدودیت‌های چارچوب‌شناختی پیاژه‌ای که مبنای تعیین مراحل رشد دینی است، چیست؟ و آیا این چارچوب به‌مثابة پوشاندن لباسی کوتاه و تنگ به اندام دین‌داری نیست؟
ـ آیا دلایل تأخیر آموزش دین به کودکان تا زمان دستیابی کودک به تصور انتزاعی، منطقی و پذیرفتنی است؟
1. توصیفی اجمالی از رویکردشناختی و مهم‌ترین نظریه‌های شناختی رشد دینی




این متن ادامه دارد / ادامه را از اینجا بخوانید

روانشناسي اسلامي...اگر از غم و افسردگی خسته شده اید...

t.me/alo_ravanshenas_ir :تلگرام " اَلو روانشناس "
  • تاریخ ارسال : جمعه 23 اسفند 1392
افسردگي يكي از اختلالات عاطفي است كه با خلق پايين، غمگيني و نااميديِ همراه با احساس ناتواني و اضطراب مشخص مي شود. عوامل گوناگون زيستي، شناختي، عاطفي و حتي عملكردها و رفتارها در ايجاد و يا تشديد افسردگي مؤثرند. در رويكرد اسلامي، بر نقش شناخت هاي غلط، تمايلات افراطي، وابستگي به مظاهر دنيوي، عدم پذيرش واقعيت ها و تنيدگي ها ي بيروني و يا خودساخته، تأكيد بيشتري مي شود و در فرآيند درمان نيز بر شناخت واقعيت ها و تدابير الهي، خشنودي از زندگي دنيوي، توجه به آخرت، شناخت خود و ديگران، برقرار ي ارتباط عميق با خداوند و مثبت نگري و تقويت اراده، بيش از شيوه هاي ديگر توجه گرديده است.

در روانشناسی، رفتار نابهنجار را به دو نوع نوروز(روان نژندی) و سایکوز(روان پریشی) تقسیم بندی می کنند. معمولا روان نژندیها به روان نژندی اضطراب ، افسردگی، ترس، هیستری، وسواس(عملی و فکری) تقسیم می شوند. آنگونه که مشهود است در این طبقه بندی همه بیماریها با مقداری تنش همراه هستند. این تنش گاه به صورت اضطراب و وحشت غیر عادی و گاه به صورت افسردگی همراه با احساس عجز و یاًس و عدم اعتماد به نفس نمایان می شوند.

طبقه بندی رفتار از نظر اسلام متاثر از مفاهیم بهنجاری و نابهنجاری است، ولی دوبعد دیگر را نیز شامل می شود. یکی تقسیم رفتار از نظر اعتقادی است، یعنی از نظر موضع گیری فلسفی در قبال هستی است و دیگری طبقه بندی رفتار از نظر روانی است، یعنی از نظر وحدت رفتار روانی – اعتقادی است. به این معنی که بین روان و اعتقاد جدایی وجود ندارد، بلکه حتی بین بیماریهای روانی و کفر یا معصیت نیز رابطه وجود دارد، همانطور که بین بهنجاری و ایمان نیز رابطه وجود دارد.

افسردگی در طبقه بندی اسلامی




:
این متن ادامه دارد / ادامه را از اینجا بخوانید