" اَلو روانشناس " - 5
درخواست مشاوره و ارسال سوال الو روانشناس در اینستاگرام الو روانشناس در تلگرام درخواست مشاوره و ارسال سوال الو روانشناس در اینستاگرام الو روانشناس در تلگرام
وضعیت سلامت روان دختران دانش‌آموز/ آموزش و پرورش چه برنامه‌هایی دارد؟
  • تاریخ ارسال : شنبه 27 خرداد 1396

به گزارش مهرخانه، مسأله سلامت روان در دنياي پيچيده و متغير امروزي با چالش‌هايي روبه‌رو شده است و باید در برنامه‌ريزي‌هاي اجتماعي، اقتصادي و فرهنگي این چالش‌ها را به درستی مدنظر داشت. اهمیت توجه به سلامت روان نسل جوان و نوجوان و به‌خصوص دختران نوجوان كه پرورش‌دهندگان نسل آينده هستند، بيشتر احساس مي‌شود.

مطالعات نشان مي‌دهد اگر دانش‌آموز مشكلات و تضادهاي رواني داشته باشد، قدرت سازگاري با محيط مدرسه، معلمان، دوستان، خانواده و جامعه را نخواهد داشت و مشكلات او روزبه‌روز گسترده‌تر مي‌شود. شواهد موجود و يافته‌های مطالعات انجام‌شده نشان می‌دهد كه شيوع و فراواني مسائل و مشكلات روان‌شناختي به‌خصوص در بين نوجوانان در حال گسترش است و همین امر ضرورت توجه به دوره نوجوانی را بیشتر نشان می‌دهد.


ضرورت توجه به سلامت روانی نوجوانان
ورود به دوره نوجواني با تحولات بسيار عميقي از نظر زيستي، رواني و اجتماعي همراه است كه موجب برهم خوردن تعادل و توازن جسماني و رواني آنها می‌شود و به همین دلیل از این دوران به‌عنوان دوران بحران، طوفان، استرس، دوره زايش دوباره و هويت‌طلبي ياد كرده‌اند. عدم تعادل و بي‌ثباتي عاطفي يكي از بارزترين ويژگي‌هاي دوره نوجواني است و اين درحاليست كه بسياري از آسيب‌هاي رواني در دوران بزرگسالي ادامه مشكلات دوران كودكي و نوجواني است.

در كنار تلاشي كه براي سلامت جسمي دانش‌آموزان انجام مي‌گيرد، بايد عوامل آسيب‌رسان به ساختار روحي و رواني آن‌ها را بهتر درك كرد تا بتوان راه‌حل مناسبی براي پيشگيري و جبران این عوامل آسیب‌زا پیدا کرد زیرا اگر دوره نوجواني بدون مشكل سپري شود، نوجوان به بزرگسالي سالم تبديل خواهد شد.

حدود یک‌سوم از دختران دانش‌آموز حالتی از افسردگی دارند
شيوع اختلالات رواني در دوره پيش از نوجواني بسيار نادر است و در هر دو جنس تفاوتي ندارد؛ در حالي‌كه در دوره نوجواني این اختلالات با شيب بسيار تندي افزایش می‌یابد. در اين ميان، دختران نسبت به پسران از شيوع بالاتر اختلال رواني برخوردار هستند زیرا نسبت به عوامل مختلف روانی و اجتماعی آسیب‌پذیری بیشتری دارند. استرس، افسردگي و اضطراب از شايع‌ترين اختلالات در اين دوران هستند و عواملی مانند مسایل بیولوژیکی، نقش جنس، استرس‌های محیطی، محدود بودن منبع رضایت و محدودیت مشارکت اجتماعی دختران را می‌توان از دلایل بروز این اختلالات به‌شمار آورد.

بیشترین مشکل دختران دانش‌آموز عدم تعامل مثبت با خانواده و معلمان است که این موضوع آن‌ها را از نظر روحی، مستعد اضطراب و افسردگی می‌کند. به‌طوری که طبق آمار حدود یک‌سوم دختران دانش‌آموز حالتی از افسردگی را دارند که حتماً باید برای درمان و همچنین پیشگیری از این معضل فکر اساسی شود.

اختلال اضطرابی دانش‌آموزان
اختلال اضطرابی نیز از شایع‌ترین اختلالات در میان دختران دانش‌آموز است. این اختلال باعث می‌شود دانش‌آموز اضطراب را بیش از آن‌چه طبیعی و برای ادامه زندگی لازم است، تجربه کند و دچار علائمی مانند بی‌قراری، احساس تحت فشار بودن، مشکل در تمرکز، خستگی، تحریک‌پذیری، بی‌صبری و بی‌خوابی شود. همچنین، افرادی که به اختلالات خلقی مبتلا می‌شوند گرفتار مسایلی مانند افسردگی، خوشی غیرمعمول، پرحرفی و پرش افکار خواهند شد. این اختلالات بر عملکرد دانش‌آموز تأثیر می‌گذارد و افت تحصیلی و روحی او را به همراه دارد.

مشکلات دانش‌آموزان برای تثبیت هویت خود در سن بلوغ
مشکل دیگری که دختران دانش‌آموز دوره متوسطه با آن درگیر هستند این است که در سن بلوغ می‌خواهند هویت خود را ثبت کنند و خودی را که دوست دارند به دیگران نشان دهند. این وضعیت حالت سردرگمی به دنبال دارد و آنها انتظار دارند جدی گرفته شوند، به آن‌ها اهمیت داده شود، با آن‌ها گفت‌وگو شود، در خانواده از آن‌ها مشورت خواسته شود، در مدرسه در گروه‌های تیمی باشند و به عنوان یک نفر از یک گروهی که مورد پذیرش است، شناخته شوند. زمانی که این خواسته‌ها با چالش مواجه می‌شود، اختلالات افسردگی و اضطرابی در این دختران افزایش پیدا می‌کند و سلامت روانی آنها به خطر می‌افتد.

وزارت آموزش و پرورش در رابطه با وضعیت سلامت روانی دانش‌آموزان وظایفی برعهده دارد و این وظایف را از طریق اجرای طرح‌هایی بایستی به انجام برساند. در ادامه این گزارش به برخی از طرح‌هایی که مسؤولان این وزارت‌خانه خبر از انجام آن داده‌اند اشاره می‌کنیم.

طرح آسیب‌شناسی روانی – اجتماعی دانش‌آموزان
طرح آسیب‌شناسی روانی – اجتماعی دانش‌آموزان دختر دوره متوسطه دوم یکی از طرح‌هایی بود که به همکاری معاونت امور زنان و خانواده و دفتر مشاوره وزارت آموزش و پرورش در سال تحصیلی 94-95 به مرحله اجرا درآمد. در قالب این طرح آزمون نئو و سلامت روانی و رفتاری ویژه دانش‌آموزان دختر برگزار شد و آنها به فرم‌های سلامت روان پاسخ دادند.

مهناز احمدی‌دستجردی؛ مدیرکل امور زنان و خانواده وزارت آموزش‌وپرورش در رابطه با نتایج برگزاری این طرح گفت: "ما پس از جمع‌آوری آمارها و تجزیه و تحلیل آنها نتایج را در اختیار معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری به عنوان مجری طرح قرار دادیم اما فعلاً از اعلام نتایج معذوریم تا مجری طرح آنها را اعلام کند. براساس نتایج این طرح باید برنامه‌های آموزشی متناسب در استان‌ها طراحی و اجرا شود. مثلاً اگر در استانی افسردگی و در استان دیگر پرخاشگری آمار بالایی دارد باید برنامه‌های متناسب با این مسأله به تدوین شود و به مورد اجرا درآید". تاکنون اطلاع‌رسانی در این زمینه از طرف معاونت امور زنان صورت نگرفته است.

سند ائتلاف نظام مراقبت اجتماعي از دانش‌آموزان(طرح نماد)
یکی دیگر از طرح‌های موجود در خصوص ارتقای سلامت روانی دانش‌آموزان، «سند ائتلاف نظام مراقبت اجتماعي دانش‌آموزان» است. شوراي عالي رفاه و تأمين اجتماعي، در آذر ماه سال ١٣٩٤، این سند را به عنوان ميثاق همكاري‌هاي چندجانبه بين وزارت آموزش و پرورش، قوه قضاييه، سازمان مديريت و برنامه‌ريزي آموزشي، وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي، كميته امداد حضرت امام خميني(ره)، ستاد اجرايي فرمان حضرت امام خميني(ره)، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، نيروي انتظامي و سازمان بهزيستي كل كشور، تصويب كرد.

اين سند براي هم‌افزايي و يكپارچه‌سازي ظرفيت‌ها و گسترش همكاري‌ها براي استقرار نظام مراقبت اجتماعي دانش‌آموزان تدوين شده است. چارچوب اين ائتلاف، با تأكيد بر سه محور شناسايي، آموزش و مداخله طراحي شده و فعاليت‌هاي ترويجي و مكمل را نیز در برمی‌گیرد. نادر منصوركيايي، مديركل دفتر مراقبت در برابر آسيب‌هاي اجتماعي وزارت آموزش و پرورش در توضيح سند ائتلاف سه محور اصلی آن را ذکر می‌کند که شامل موارد زیر است:

1.شناسايي و غربال‌گري در مدارس از طريق شواهد ميداني، آزمون‌هاي استاندارد رواني، آزمون‌هاي خطرپذيري، شواهد كلينيكي و چك‌ليست‌ها؛

2.آموزش‌هاي رشدمدار شامل آموزش و توانمندسازي معلمان و والدين، توليد برنامه درسي پيشگيري مربوط به هر دوره تحصيلي و منابع كمك‌آموزشي آن، برگزاري و اجراي دوره‌هاي آموزشي رشد مدار پيشگيري و اجراي فعاليت‌هاي مكمل و ترويجي؛

3.مداخلات وضعي و رواني - اجتماعي؛ شامل اقدامات مداخله‌اي براي كاهش عوامل مخاطره‌آميز (از جمله اقدامات انتظامي و مناسب‌سازي فضاها)، برگزاري جلسات و دوره‌هاي آموزشي براي خانواده‌ها (به ويژه موارد لازم‌التوجه)، خدمات و حمايت‌هاي رواني - اجتماعي، خدمات مددكاري به خانواده‌ها، معاضدت‌هاي حقوقي و مالي مورد نياز، مشاوره‌هاي خانوادگي و فردي، معاضدت‌هاي تحصيلي و درمان و بازتواني.

البته این‌که این سند در قالب چه برنامه‌هایی به اجرا رسیده و چه نتایجی در پی داشته و آیا تأثیری در وضعیت سلامت روان دانش‌آموزان، به‌ویژه دانش‌آموزان دختر داشته است یا خیر، مشخص نیست.

تهیه نیمرخ سلامت روانی، اجتماعی و تحصیلی دانش‌آموزان
مسعود شكوهي، مدير كل امور تربيتي و مشاوره وزارت آموزش وپرورش در پایان سال‌ تحصیلی گذشته اعلام کرد براي اقدام زودهنگام به منظور شناسایی عوامل خطر و رفتارهای پرخطر و عوامل حمايتي در مدارس با استفاده ابزارهاي استاندارد جهت ترسيم نيم‌رخ رواني - اجتماعي دانش‌آموزان دوره متوسطه اول، اجراي طرح‌هاي توانمندسازي رواني - اجتماعي و تحصيلي دانش‌آموزان، آموزش آداب و مهارت‌هاي زندگي و مهارت‌هاي صحيح ارتباطي به منظور شخصيت‌سازي، سالم‌سازي فرآيند رشد فردي آنها، تقويت سازوكارهاي خودكنترلي، آموزش مهارت‌هاي اجتماعي بر مبناي نتايج تحليل آزمون‌هاي غربال‌گري و نيازسنجي‌هاي جامع در دستور وزارت آموزش و پرورش قرار گرفته است. با توجه به نکات مذکور، نسبت میان این طرح و سند ائتلاف نظام مراقبت مشخص نبوده و این‌که آیا این طرح در راستای آن سند یا طرحی موازی با سایر طرح‌هاست، در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. همچنین مشخص نیست که این طرح تا چه مرحله به اجرا درآمده و چه نتایجی در پی داشته است.

طرح همیار مشاور در مدارس متوسطه دوره اول
طرح دیگری که آموزش و پرورش در رابطه با ارتقای سلامت روانی دانش‌آموزان اجرا می‌کند، طرح همیار مشاور در مدارس متوسطه دوره اول است که اين طرح با رويكرد آموزش هم‌سالان و مشاركت دانش‌آموزان نوجوان انجام مي‌شود. دلیل این امر هم این است که نوجوانان در این سن، بیشتر تحت‌تأثیر هم‌سالان خود هستند و برای طرح مسایل و مشکلات خود و دریافت کمک، ابتدا به گروه هم‌سالان مراجعه می‌کنند.

دانش‌آموزان همیار مشاور از بین دانش‌آموزان داوطلب انتخاب می‌شوند و در کارگاه‌های آموزشی و توجیهی شرکت می‌کنند. مسؤولیت این دانش‌آموزان شامل تسهیل‌گران راهنمایی و مشاوره، ایجاد فضای یادگیری مثبت و مناسب با مأموریت‌های مدرسه، قوام‌بخشی فرهنگ عمومی و کارکردهای مشاوره‌ای و راهنمایی در مدرسه، کمک به رشد مهارت‌های فردی و اجتماعی دانش‌آموزان، یاری‌رسانی به همسالان خود در زمینه‌های بهداشت روان، تحصیلی و شغلی، ارجاع دانش‌آموزان نیازمند خدمات بهداشت روان، راهنمایی و مشاوره به مشاور مدرسه، همکاری با مشاور مدرسه در اجرای برنامه‌های بهداشت روان و همکاری با تشکل‌های دانش‌آموزی در مدرسه است.

منابع
- مقاله بررسي وضعيت سلامت رواني دانش‌آموزان دختر دبيرستاني شهرستان قم؛ عباس حبيب زاده؛ مجله دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی، سال پانزدهم، شماره 3، پاییز 1393.
- بررسي ميزان شيوع افسردگي، اضطراب و استرس در دانش آموزان دختر دبيرستاني شهر مشهد و ارتباط آن با برخي از رفتارهاي مرتبط با سلامت؛ معصومه كردي، سهيلا محمدي ريزي، محمدتقي شاكري، مرتضي مدرس غروي، جواد صالحي فدردي؛ مجله طلوع بهداشت (دو ماهنامه علمی پژوهشی دانشکده بهداشت یزد)؛ سال سیزدهم، شماره پنجم، آذر و دی ماه 1393.بیشترین مشکل دختران دانش‌آموز عدم تعامل مثبت با خانواده و معلمان است که این موضوع آن‌ها را از نظر روحی، مستعد اضطراب و افسردگی می‌کند.

 

بیشترین انگیزه خیانت همسران

t.me/alo_ravanshenas_ir :تلگرام " اَلو روانشناس "
بیشترین انگیزه خیانت همسران
  • تاریخ ارسال : جمعه 26 خرداد 1396

اکثر مردم یا حتی بخشی از مسئولان ممکن است گمان کنند که بیشتر خیانت‌های زناشویی انگیزه جنسی دارد اما جالب اینجاست که بدانید طبق آمار کارشناسان فقط ٧ درصد از آن‌ها در این قاعده می‌گنجند. کارشناسان، ٥٤ درصد از دلایل نارضایتی زوج‌ها و طلاق عاطفی را در نکته‌ای ساده خلاصه کرده‌اند: قدرنشناسی.

گر سعی کنیم برخی موضوعات را به شکلی کارشناسانه نگاه کنیم، حساسیت‌ها نیز کمتر خواهد شد.
قدرنشناسی نکته‌ای است که در بدو امر ساده به نظر می‌رسد اما شکاف‌هایی ایجاد می‌کند که کم کم به حفره‌ای عمیق همچون طلاق عاطفی منتهی می‌شود. این جدایی ذهنی به‌تدریج رنگ واقعیت می‌گیرد و بالاخره یکی از زوجین موضوع طلاق را پیش می‌کشد. ضمن اینکه عده‌ای نیز گمان می‌کنند که مصداق خیانت تنها به خیانت‌های جنسی محدود می‌شود درحالی‌که مشاوران خانواده آن را به ٣ دسته طبقه‌بندی می‌کنند:

١- خیانت کلامی:
زن یا مرد به ‌صورت تلفنی یا اینترنتی با فردی غیرهمجنس گرم می‌گیرد و پایه‌های انحراف به این ترتیب چیده می‌شود.

٢- خیانت ذهنی:
عده‌ای در فکر و تخیلات‌شان مدام به شخصی دیگر می‌اندیشند و از آنجا که زاده ذهن‌شان است، آن فرد را شخصی ایده‌آل می‌پندارند. این زنگ خطری برای یک زندگی مشترک است چرا که شخص دایماً شریک زندگی‌اش را با فرد ذهنی مقایسه می‌کند و در ارتباط با همسرش به مشکل برمی‌خورد و رابطه سرد می‌شود.

٣- خیانت رفتاری:
منظور از خیانت رفتاری، ارتباط برقرار کردن با شخصی غیرهمجنس خارج از سیستم خانواده است.

قطعا در این نوشته کوتاه نمی‌توان تمام عوامل خیانت را بررسی کرد اما تمام مشاوران خانواده به یک نکته تأکید دارند. این سوال را از خود بپرسید که چقدر به حرف طرف مقابل گوش می‌دهید؟ هر چقدر ارتباط کلامی طرفین کمتر شود، احتمال طلاق عاطفی بیشتر خواهد بود.

زنان باید توجه داشته باشند، فیزیولوژی مرد به او اجازه نمی‌دهد در آن واحد چند کار را انجام بدهد. به‌ویژه وقتی همسرتان به خانه می‌آید، در حال حمل افکار بیرون خانه است. این زمان، زمان مناسبی برای صحبت کردن با او نیست.
بسیاری از زنان از این موضوع گلایه می‌کنند که همسر ما به حرف ما گوش نمی‌دهد و برای ما اهمیت قائل نیست. در حالی که اگر مرد در حال انجام کاری دیگر باشد، به لحاظ ساختار ذهنی خود نمی‌تواند حرف شما را گوش کند. بنابراین زمان صحبت کردن با مرد باید زمان فراغت او باشد.

نکته‌ای هم که مردان به آن توجه نمی‌کنند دوباره موضوعی است مرتبط با فیزیولوژی زنان. بخش عمده‌ای از ابراز احساسات همسرتان از طریق هم‌کلامی مرتفع می‌شود. متأسفانه مرد خانه تنها بدون اینکه به همسرش نگاه کند، سر تکان می‌دهد و منتظر است تا حرفش تمام شود و پی کارش برود، در حالی که هم‌کلامی، شنیدن مکانیکی کلام از سوی مرد نیست بلکه گوش سپردن به زن است. زنان در بسیاری موارد حتی راه حل نمی‌خواهند. فقط از همسر خود تقاضا دارند تا به آن‌ها توجه کند و درست و مؤثر به حرف‌شان گوش بسپارد.
مهارت «گوش دادن» و «گوش سپردن» متأسفانه بین ما ایرانی‌ها جایی ندارد. ما استاد حرف زدن‌ایم؛ آدم‌هایی شده‌ایم که خودخواهانه فقط حرف می‌زنیم و حاضر نیستیم دقایقی را برای گوش دادن صرف کنیم. همین امروز به رفتار خود دقت کنید!

اگر توانستید بین صحبت‌های کسی دیگر اظهار نظر نکنید، راه حل ندهید، بین کلامش ندوید یا او را بی‌وقفه قضاوت نکنید! اگر توانستیم... 

 

مرز میان پنهانکاری و حفظ حریم شخصی در زندگی زناشویی کجاست؟
  • تاریخ ارسال : یکشنبه 21 خرداد 1396

مرز میان پنهانکاری و حفظ حریم شخصی کجاست؟ این پرسش مهمی است که باید پاسخ آن را بدانید در غیر این‌ صورت هیچ بعید نیست که در رابطه عاطفی خود دچار مشکل شوید. درک این تفاوت برای ایجاد و ادامه یک رابطه سالم و معنادار بسیار مهم است و ارزش آن را وقتی که وارد این تجربه می‌شوید می‌فهمید.

یکی از چالش‌های مهم شما در رابطه همواره این خواهد بود که آیا به این دلیل که در یک رابطه عاطفی مشترک قرار دارم باید همه چیز را بگویم؟ افراد بسیاری مرز بین حریم خصوصی و پنهانکاری را نمی‌دانند، زیرا به آنها آموزش داده نشده رابطه به چه چیزهایی احتیاج دارد و چه‌ چیزهایی را باید حفظ کنند و گفتنی‌های یک رابطه چیست؟ علاوه براین تشخیص اینکه شما یا شریک زندگی‌تان چه‌ چیزی را از هم پنهان می‌کنید و چه‌ چیزی را متعلق به حریم خودتان می‌دانید ممکن است کمی گیج‌کننده باشد.

فرق آدم پنهانکار با دیگران چیست؟
فرد پنهانکار تمایل دارد حقایق را از دسترس دور نگه‌ دارد و کسی را وارد حریم خود نمی‌کند. پنهان‌ کاری یعنی دور نگه‌ داشتن دیگران از حقیقتی به خاطر ترس و نگرانی. آدم پنهانکار از تأثیر بیان و نشان دادن حقیقت بر دیگران می‌ترسد. او همیشه نگران است که اگر حقیقتی را بگوید آسیبی جسمی یا روحی به دیگران یا به خودش وارد شود و رابطه را با بیان واقعیت خراب کند.

ترس دلیلی برای پنهانکاری
خیلی وقت‌ها افراد به خاطر ترس و نگرانی چیزی را از دیگران پنهان می‌کنند. وقتی واکنش‌ها را نمی‌شناسید دچار نگرانی می‌شوید. به‌ همین دلیل ممکن است به همسرتان نگویید چقدر خرج کرده‌اید یا وقتی با دوستانتان خوش می‌گذراندید به او بگویید سرکار بوده‌اید. علاوه بر این ممکن است شما نگران تأثیر بیان حقیقت به خاطر خودتان، یا واکنش همسرتان یا تأثیرات جانبی آن روی رابطه باشید. خیانت، مصرف مواد مخدر یا الکل، عادت‌های جنسی خاص، علاقه‌های جنسی متفاوت چیزهایی هستند که اگر فاش شوند می‌توانند تأثیری منفی روی رابطه‌تان داشته باشند. همسرتان را دوست دارید اما گرفتار یکی از این مسائل هستید و اگر راستش را بگویید همه چیز را از دست می‌دهید پس تا آنجا که می‌توانید مخفی کاری می‌کنید.

حریم خصوصی چیزی است که شما را از دیگران جدا می‌کند. مسائل خصوصی رفتارها، باورها و دیدگاه‌های خاص شما و حریم جسمی و جنسی شماست. رویاها، فانتزی‌ها و خیالات شما، احساسات شما آن‌گونه که دنیا را درک می‌کنید و باورهای معنوی‌تان حریم شخصی هستند.

حریم خصوصی، فضای شخصی است، فرصت و امکانی است که شما را از دیگران جدا می‌کند و به شما امنیت روانی می‌دهد. کسی نباید به بهانه همراهی و همبستری با شما حریم‌ها را از بین ببرد. اگر کسی محدودیت‌های روحی، روانی و جسمی شما را رعایت نکند او متجاوز است و شما مورد آزار و خشونت قرار گرفته‌اید.

حریم خصوصی ابزاری برای حفظ هویت شماست نه ابزاری برای پنهانکاری. برای سلامت روانی خودتان باید به کمک «خودتان» و بدون فشارهای بیرونی هویت‌تان را حفظ کنید. حریم خصوصی ایستادن میان خود و فشارها و نیروهای بیرونی است. حالا یک بار دیگر از خودتان بپرسید آیا کاری که می‌کنید برای حفظ حریم خصوصی‌تان است یا پنهانکاری است؟ 

 

اعتیاد به تلفن هوشمند برای کودکان به اندازه مواد مخدر خطرناک است
  • تاریخ ارسال : یکشنبه 21 خرداد 1396

گروهی از کارشناسان در یک کنفرانس آموزشی در لندن هشدار دادند: مدت زمانی که کودکان در شبکه‌های اجتماعی می‌گذرانند می‌تواند همچون مصرف مواد مخدر و الکلی برای آنان اعتیادآور باشد و باید تحت درمان قرار گیرند.

به گفته کارشناسان اغلب مواقع مدت زمانی که کودک صرف کار با وسایل الکترونیکی می‌کند به عنوان عاملی بالقوه در اعتیاد افراد نادیده گرفته می‌شود. زمانیکه از اعتیاد صحبت می‌شود افراد به دنبال مصرف مواد مخدر هستند اما اعتیاد الگویی رفتاری است که می‌تواند خود را به شیوه‌های متفاوتی نشان دهد.

کارشناسان انگلیسی همچنین اظهار داشتند اخیرا نگرانی‌ها در مورد تعداد افراد جوانی که از طریق وسایل الکترونیکی به محتویات نامناسب دسترسی دارند افزایش یافته است.

یکی از متخصصان ترک اعتیاد در انگلیس گفت: دو سوم مراجعه کنندگان من افراد ۱۶ تا ۲۰ ساله هستند که برای درمان اعتیاد مراجعه می‌کنند و این آمار طی ۱۰ سال گذشته افزایش چشمگیری داشته است.

به نوشته روزنامه ایندیپندنت، همچنین در مطالعه اخیر که با حضور بیش از ۱۵۰۰ معلم انجام گرفت دو سوم از آنان اظهار داشتند که می‌دانند دانش آموزان محتویات غیراخلاقی با یکدیگر به اشتراک می‌گذارند. علاوه بر این در سه سال گذشته بیش از ۲۰۰۰ کودک به دلیل جرائم مرتبط با تصاویر مبتذل به پلیس گزارش شده‌اند.

ثبت‌نام بیش از 3000 نفر در فراخوان جذب هیات علمی

t.me/alo_ravanshenas_ir :تلگرام " اَلو روانشناس "
  • تاریخ ارسال : شنبه 20 خرداد 1396

رئیس مرکز امور هیات علمی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی گفت: از اسفند ماه 95 همزمان با اعلام فراخوان جذب هیات علمی وزارت بهداشت، تاکنون حدود 5000 نفر با انتخاب حداکثر دو رشته در این فراخوان ثبت‌نام کرده‌اند.

به گزارش میگنا دکتر سید علی حسینی رئیس مرکز امور هیات علمی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا با بیان اینکه بررسی‌های علمی و عمومی ثبت نام کنندگان در فراخوان جذب هیات علمی وزارت بهداشت که در اسفند ماه 95 اعلام شد در حال انجام است اظهار کرد: پرونده ها به مرور برای تایید و نتیجه نهایی به هیات جذب وزارت بهداشت ارسال می‌شود.


وی با اشاره به اینکه حدود 3800 نفر با انتخاب دو رشته در این نوبت از فراخوان ثبت نام کرده‌اند، افزود: در مجموع 5500 رشته محل انتخاب شده و پس از بررسی صلاحیت علمی و عمومی ثبت نام کنندگان در دانشگاه‌ها پرونده‌ها به هیات جذب خواهد رسید و این هیات ظرف دو هفته نتایج را اعلام خواهد کرد و پیش بینی می کنیم در نیمه اول سال همه نتایج اعلام شود.

رئیس مرکز امور هیات علمی وزارت بهداشت درمان با بیان اینکه پیش بینی می کنیم امسال حدود 2000 عضو هیات علمی در وزارت بهداشت جذب شود افزود: در سال گذشته 10 هزار نفر کمبود هیات علمی در وزارت بهداشت وجود داشت و با توجه به اینکه چند صد نفری نیز باز نشسته شدند و این تعداد کمتر شد پیش بینی می شود در صورت جذب 2000 عضو هیات علمی حدود 8500 نفر کمبود عضو هیات علمی داشته باشیم.

وی در خصوص فراخوان بعدی این وزارت بهداشت برای جذب هیات علمی گفت: احتمالا برای جذب هیات علمی فراخوانی در شهریور و یا بهمن ماه اعلام خواهد شد.

دکتر حسینی در پایان گفت: در فراخوانی که در اسفند ماه اعلام شد تمامی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور شرکت کردند و بنابراین در همه دانشگاه‌های علوم پزشکی جذب هیات علمی صورت می‌پذیرد.