close
تبلیغات در اینترنت
بخش مشاوره کنکور:گفت‌وگو با رتبه‌های اول و دوم گروه آزمایشی علوم انسانی در آزمون سراسری سال 1390
درخواست مشاوره و ارسال سوال الو روانشناس در اینستاگرام الو روانشناس در تلگرام
  • گروه الو روانشناس

    گروه الو روانشناس

  • اگر مدام کارهایتان را به تاخیر می‌اندازید احتمالا به این اختلال دچار هستید

    اگر مدام کارهایتان را به تاخیر می‌اندازید احتمالا به این اختلال دچار هستید

  • تازه ترين اطلاعيه سازمان نظام روانشناسي درخصوص دوره کارورزی

    تازه ترين اطلاعيه سازمان نظام روانشناسي درخصوص دوره کارورزی

  • «گل» دومین مخدر مصرفی کشور معرفی شد

    «گل» دومین مخدر مصرفی کشور معرفی شد

  • چگونه بعد از ماه رمضان چاق نشویم؟

    چگونه بعد از ماه رمضان چاق نشویم؟

گفت‌وگو با رتبه‌های اول و دوم گروه آزمایشی علوم انسانی در آزمون سراسری سال 1390

در مطالعه هر یک از درس‌هایی که در آزمون سراسری می‌آید به چه نکاتی توجه داشتید؟

محمدرضا لمسه‌چی: در درس ادبیات باید توجه داشت که کتاب درسی یک بهانه است و در واقع فهم ادبی مهم است. خود من به ادبیات علاقه زیادی دارم و مطالعه خارج از سطح کتاب درس زیاد دارم؛ همین مسأله به من کمک می‌کند که شعرها را خوب بفهم. همین‌طور در این درس، تست زدن نقش بسیار مؤثری دارد. من سعی می‌کردم که سؤال‌های تستی را خوب بررسی و تجزیه بکنم. برای یادگیری کتاب تاریخ ادبیات از روش‌های مختلفی استفاده کردم؛ مثلاً سیر داستان زندگی یک نویسنده یا شاعر را در خاطر می‌سپردم و از مرور چندباره این کتاب نیز غفلت نکردم. در مورد تاریخ ادبیات بالای درس‌های کتاب فارسی عمومی نیز بعضی از اوقات با کشیدن یک نقاشی (اسم کتاب‌ها را به‌صورت شکل می‌کشیدم) یا پشت سر هم قراردادن آثار یک نویسنده و موزون کردن آن‌ها به‌صورت یک مصراع یا بیت، مطالب را به‌خاطر می‌سپردم.

عروض را هم به‌خاطر علاقه‌ام به شعر و شاعری خیلی زود به‌صورت گوشی قرار گرفتم و حتی اختیارات زبانی یا وزنی را به‌صورت گوشی درمی‌آوردم. برای آرایه‌ها بیشتر مفهومی کار می‌کردم و به هر بیتی از کتاب یا خارج از کتاب درسی، به‌عنوان منبعی برای مرور آرایه‌های ادبی نگاه می‌کردم.

در درس فلسفه و منطق، فهمیدن مطالب مقدم بر حفظ کردن است. به عربی نیز به‌عنوان یک زبان نگاه می‌کردم و سعی می‌کردم که به‌عنوان یک مهارت زبانی آن را یادبگیرم. من فکر می‌کنم کسی که عربی را بفمد، به‌راحتی از پس قواعد و ترجمه آن برمی آید. باقی مباحث زبان انگلیسی هم به‌جز مبحث reading که باید اطلاعات بیشتری از کتاب درسی داشت، فقط در محدوده کتاب می‌آید. در این درس هم تست و تمرین خیلی مهم است.

برای ریاضی چون دانش‌آموز رشته ریاضی بودم و در امتحانات نهایی سال سوم، حسابان را 75/19 و هندسه و جبر را 20 شده بودم، مشکل نداشتم، اما با این همه، برای این درس تست زیاد زدم و سعی کردم که بر مثال‌های کتاب ریاضی علوم انسانی تسلط داشته باشم و در کل، کتاب را دقیق مطالعه کردم. برای درس روان‌شناسی مثال‌های کتاب‌ می‌تواند انگیزه‌ای برای حفظ کردن مطلب شود؛ حتی مواردی که در کتاب برای مبحثی مثالی نیامده است، اگر خود دانش‌آموز مثال بسازد، مطلب جالب‌تر خواهد شد و راحت‌تر در ذهنش خواهد ماند.

امیرعباس حبشی: برای درس ادبیات، لغت و تاریخ ادبیات را بارها خواندم؛ یعنی اولین و آخرین کتابی که برای کنکور خواندم؛ تاریخ ادبیات بود. برای قرابت معنایی علاوه بر مطالعه شعرها و نثرهای کتاب‌های درسی، بعد از عید سه دور کل تست‌های قرابتی را که سال‌های گذشته در آزمون‌های سراسری آمده بود، زدم. عروض و قافیه را به‌صورت گوشی حل نمی‌کردم. اما آن‌قدر تقطیع کار می‌کردم و تست می‌زدم که سرعتم برای تقطیع بالا رفته بود. برای آرایه‌های ادبی هم، علاوه بر مطالعه دقیق کتاب آرایه‌های ادبی سال سوم، تست‌های آرایه‌های آزمون سراسری، دانشگاه آزاد و سنجش را چند بار زدم.

برای درس عربی کلاس خصوصی رفتم. البته قواعد را بلد بودم، اما سرعتم پایین بود. کلاس باعث شد که سرعتم بالا بود تا وقت کم نیاورم. در این درس 14 سؤال ترجمه می‌آید (8 سؤال در عربی عمومی و 8 سؤال در عربی اختصاصی) برای این سؤال‌ها باید روش بلد بود؛ برای مثال، اگر در جمله عربی واژه‌ای جمع بود، اما در ترجمه مفرد نوشته شده بود، باید آن گزینه را کنار گذاشت یا اگر در جمله عربی واژه‌ای معرفه بود، اما در ترجمه نکره معنی شده بود، آن گزینه رد خواهد شد.

برای درس زبان انگلیسی متن کتاب درسی و لغات کتاب را کاملاً مسلط بودم؛ برای همین 15 سؤال اول این درس را زدم، اما reading را اصلاً نتوانستم معنی کنم. برای این بخش از سؤال‌های آزمون زبان باید فراتر از کتاب درسی بلد بود.

برای درس ریاضی مشکل داشتم؛ یعنی سال اول دبیرستان فکر می‌کردم که ضریب این درس در رشته علوم انسانی صفر است؛ برای همین وقت برای آن نمی‌گذاشتم و زمانی به اهمیت این درس پی بردم که دیگر دیر شده بود و با این‌که سال چهارم وقت زیادی برای این درس گذاشتم، اما در نهایت توانستم خودم را از صفر درصد به 20 درصد برسانم؛ برای همین هم فکر نمی‌کردم که رتبه‌ام تک رقمی بشود.


در طی سالی که به‌عنوان یک کنکوری شناخته می‌شدید، آیا نیایش نقشی در زندگی شما داشت؟ در کل نیایش در موفقیت شما تأثیری داشت یا خیر؟







براي نمايش ادامه اين مطلب بايد عضو شويد !
نام کاربری :
رمز عبور :
تکرار رمز :
ایمیل :
نام اصلی :
کد امنیتی : *

اگر قبلا ثبت نام کرديد ميتوانيد از فرم زير وارد شويد و مطلب رو مشاهده نماييد !
نام کاربری :
رمز عبور :