close
تبلیغات در اینترنت
بخش روانشناسی اسلامی...روان‌شناسي اعماق و روانشناسي دين
درخواست مشاوره و ارسال سوال الو روانشناس در اینستاگرام الو روانشناس در تلگرام
  • گروه الو روانشناس

    گروه الو روانشناس

  • اگر مدام کارهایتان را به تاخیر می‌اندازید احتمالا به این اختلال دچار هستید

    اگر مدام کارهایتان را به تاخیر می‌اندازید احتمالا به این اختلال دچار هستید

  • تازه ترين اطلاعيه سازمان نظام روانشناسي درخصوص دوره کارورزی

    تازه ترين اطلاعيه سازمان نظام روانشناسي درخصوص دوره کارورزی

  • «گل» دومین مخدر مصرفی کشور معرفی شد

    «گل» دومین مخدر مصرفی کشور معرفی شد

  • چگونه بعد از ماه رمضان چاق نشویم؟

    چگونه بعد از ماه رمضان چاق نشویم؟

بخش روانشناسی اسلامی...روان‌شناسي اعماق و روانشناسي دين

t.me/alo_ravanshenas_ir : در تلگرام به ما بپیوندید
  • تاریخ ارسال : سه شنبه 06 تير 1391
  • بازدید : 382 مشاهده

در اين مقاله، كوشش خواهد شد كه ابتدا طرحي از تاريخ و پيدايش و تحول روانشناسي دين با اشاره به انديشه و نظريه‌پردازان بزرگ آن و سپس مجملي از خصيصه‌هاي بيانگر و عمده آن عرضه شود...

 

روانشناسي دين، آن‌گونه كه امروز دريافت مي‌شود، موجوديتش را به همزماني پيدايش دين پژوهي تطبيقي در قرن نوزدهم اروپا با پيدايش دو رشته ديگر كه در آغاز با دين بي‌ارتباط بود، مديون است. اين دو رشته عبارتند از : روانشناسي اعماق (1)كه در حوزه علوم پزشكي به عنوان نخستين جستجوي منظم نظريه‌اي در باب ضمير ناخودآگاه، براي درمان بيماري‌هاي رواني پديدار شد و ديگر ، فيزيولوژي روانشناختي (2) بود كه از فيزيولوژي منشعب شد و درواقع مي‌كوشيد تا سنجش و آزمايشگري عيني را جايگزين نظريه فلسفي ادراك كند .


علي‌رغم دانش وسيع و رهيافت وسيع‌المشرب كه در آثار نخستين پيشتازان روانشناسي دين مشهود بود، اين نياكان دوگانه، اين رشته را به دو رويكرد متعارض مقيد كردند كه سرانجام طيف رهيافت‌هاي امروزه در زمينه روانشناسي دين را تشكيل داد. نه مفهوم بعد ناخودآگاه روح و اهميتش در تعادل شخصيت تازه و نوظهور بود و نه اطلاق چنين بينش‌ها و برداشت‌هايي به پديدارهاي ديني. هم تمدن‌هاي شرق و هم تمدن‌هاي غرب، قرن‌ها در باب روح و انواع و اقسام روشهاي ديني براي درمان نابساماني‌هاي روحي، بحث و بررسي فلسفي داشتند. اين واقعيت، كساني را كه طرفدار شاخه تجربه‌گراي افراطي اين رشته بودند، به اين شكايت كشاند كه ادعا كنند سهم و ياري روانشناسي اعماق به روانشناسي دين، فقط كمي فراتر از گردآوري نقد و نظرهاي پراكنده در طول تاريخ فكر و فرهنگي، در ذيل عنوان مشكوك روان‌گري (3) است.







براي نمايش ادامه اين مطلب بايد عضو شويد !
نام کاربری :
رمز عبور :
تکرار رمز :
ایمیل :
نام اصلی :
کد امنیتی : *

اگر قبلا ثبت نام کرديد ميتوانيد از فرم زير وارد شويد و مطلب رو مشاهده نماييد !
نام کاربری :
رمز عبور :