close
تبلیغات در اینترنت
بخش روانشناسی اسلامی...اثبات روح و تاریخچه عقیده به آن از دیدگاه عقل و فلسفه
درخواست مشاوره و ارسال سوال الو روانشناس در اینستاگرام الو روانشناس در تلگرام
  • گروه الو روانشناس

    گروه الو روانشناس

  • اگر مدام کارهایتان را به تاخیر می‌اندازید احتمالا به این اختلال دچار هستید

    اگر مدام کارهایتان را به تاخیر می‌اندازید احتمالا به این اختلال دچار هستید

  • تازه ترين اطلاعيه سازمان نظام روانشناسي درخصوص دوره کارورزی

    تازه ترين اطلاعيه سازمان نظام روانشناسي درخصوص دوره کارورزی

  • «گل» دومین مخدر مصرفی کشور معرفی شد

    «گل» دومین مخدر مصرفی کشور معرفی شد

  • چگونه بعد از ماه رمضان چاق نشویم؟

    چگونه بعد از ماه رمضان چاق نشویم؟

اولین مساله زیربنایی در علم‏النفس، اثبات موجودیت مستقل مجرداز ماده برای نفس است زیرا این مساله، محور تمام مسائل‏علم‏النفس از دیدگاه اسلامی می‏باشد و این بحث محوری در همه‏مسائل قوای مورد بحث در علم‏النفس تاثیر كلی دارد و به مسائل،جهت می‏بخشد و آثار و احكام گوناگون، نتیجه می‏دهد.
طبعا در رابطه نزدیك با این مساله، چند مهم زیر لازم است موردبحث و بررسی قرار گیرد:
۱) ذكر اجمالی از عقیده مادیون درباره نفس و روح و تذكرچند جمله‏از متون معتبر آنها به‏عنوان شاهد به‏طور اجمال و گذرا.
۲) پاسخ از دیدگاه مادیها در نحوه وجودی نفس.
۳) تذكر این كه مادیون دیدگاه الهی را در مورد نفس و روح‏تحریف كرده‏اند و بررسی آن...
۴) وجود روح به عنوان جوهر و گوهری اصیل مجرد از ماده درماورای بدن از دیدگاه قرآن و...
مساله وجود روح انسانی از بزرگترین مسائل فلسفی است،فیلسوفان درباره آن قرنها، مطالب گوناگون به صورت اثبات روح ونفی آن بحث كرده، اختلاف نموده‏اند و در حقیقت می‏توان گفت این،یكی از شیرین‏ترین و مناسب‏ترین بحثها به قلب آدمی بوده است چراكه انسان به‏طور فطری مایل است درباره آن بحثهای گوناگون انجام‏دهد زیرا از مسائل اولیه انسانی بوده، انسان علاقه زیادی به‏دانستن شوون روح خود دارد، بلكه عالم روح از مطمئن‏ترین عالمی‏است كه انسانها به هنگام قطع از علائق عالم حس، به آن امیدمی‏بندد و مواردی كه انسانها از انجام آرزوهای شیرین مثل‏خوابهای خوش عاجز می‏گردند به این مبدء پناه برده، وجود آن راقطعی و غیر قابل انكار می‏دانند!
انسان عالم عجیبی است كه از قوای عقلی بهره‏ها برده به‏طوری كه‏برای آن حدی موجود نمی‏باشد تا آنجا كه بر وجود خودش حكم‏می‏كند. به نقص از برخی جهات و در نتیجه ناموس‏های خلقت وآفرینش و تحكم آن را چه‏بسا در مواردی مورد انتقاد قرار می‏دهدو در مقابل گاهی از كرامت‏های عواطف، كمال بهره را می‏برد و درنتیجه عدل و رحمت و كمال و دوستی و فضیلت را در حد مطلق خودمی‏شناسد، عدالتی را پشت‏سر عدالت در جامعه، كامل‏تر می‏بیند و به‏دنبال هر رحمت و جمالی و حب و فضیلتی كامل‏تر را ملاحظه می‏كندتا آنجا كه آرامش پیدا می‏كند، می‏خورد و می‏آشامد و می‏خوابد وچه‏بسا به بازی و طرب مشغول می‏گردد و سایر صفات مختلف انسانی‏از خوب و بد را انجام می‏دهد و گاهی ترقی كرده به حد فهم حكماءو بزرگان می‏رسد و گاهی تنزل پیدا كرده تا آنجا كه خیالات بر اوچیره شده و غیر از تملق در ذات خویش فكری ندارد و اینگونه‏دچار بی‏خبری می‏گردد!







براي نمايش ادامه اين مطلب بايد عضو شويد !
نام کاربری :
رمز عبور :
تکرار رمز :
ایمیل :
نام اصلی :
کد امنیتی : *

اگر قبلا ثبت نام کرديد ميتوانيد از فرم زير وارد شويد و مطلب رو مشاهده نماييد !
نام کاربری :
رمز عبور :