close
تبلیغات در اینترنت
تست های روانشناسی...تحلیل روانسنجی آزمونها
درخواست مشاوره و ارسال سوال الو روانشناس در اینستاگرام الو روانشناس در تلگرام
  • گروه الو روانشناس

    گروه الو روانشناس

  • اگر مدام کارهایتان را به تاخیر می‌اندازید احتمالا به این اختلال دچار هستید

    اگر مدام کارهایتان را به تاخیر می‌اندازید احتمالا به این اختلال دچار هستید

  • تازه ترين اطلاعيه سازمان نظام روانشناسي درخصوص دوره کارورزی

    تازه ترين اطلاعيه سازمان نظام روانشناسي درخصوص دوره کارورزی

  • «گل» دومین مخدر مصرفی کشور معرفی شد

    «گل» دومین مخدر مصرفی کشور معرفی شد

  • چگونه بعد از ماه رمضان چاق نشویم؟

    چگونه بعد از ماه رمضان چاق نشویم؟

تست های روانشناسی...تحلیل روانسنجی آزمونها

t.me/alo_ravanshenas_ir : در تلگرام به ما بپیوندید

ارزشیابی آموزشی بر اساس ملاک مورد استفاده به دو دسته زیر تقسیم می شوند :

الف ) ارزشیابی وابسته به ملاک :

در این نوع ارزشیابی معیار یا ملاک ارزشیابی از پیش تعیین می شود و عملکرد فراگیر در آزمون با توجه به آن ملاک مورد قضاوت قرار می گیرد . در این نوع ارزشیابی که بیشتر ویژه پیشرفت تحصیلی است نوعی ملاک مطلق که همان هدف های آموزشی از پیش تعیین شده هستند مورد استفاده قرار می گیرند. در این شرایط سنجش برای بررسی دستیابی یا عدم دستیابی به اهداف آموزشی با ابزاری مانند آزمون صورت می گیرد. یعنی کسب موفقیت در آزمون هایی که مبتنی بر ملاک است مستلزم یادگیری هدف های آموزشی در سطحی است که برنامه آموزشی بر آن اساس طراحی شده است .
 

ب) ارزشیابی وابسته به هنجار :

این نوع ارزشیابی به جای یک ملاک از پیش تعیین شده و مطلق بر اساس نوعی ملاک نسبی طراحی شده است . به این صورت که عملکرد فراگیران را با یکدیگر مقایسه می کنیم . در این روش می توان تعیین کرد که پیشرفت فراگیر نسبت به سایر فراگیران چه وضعی دارد اما نمی توان تعیین کرد که پیشرفت یک دانش آموز  نسبت به هدف های آموزشی چگونه است . در پایان این نوع آزمون ها جایگاه فراگیر را بر حسب رتبه ی درصدی یا نوعی هنجار سنی یا کلاسی و در مقایسه با گروه هنجار تعیین می شود. مانند آزمون های دستیاری.

آزمون های وابسته به ملاک دارای یک نمره مرزی برای حد تسلط هستند به زبانی دیگر هدف ما این است که فراگیران ما پس از اتمام دوره آموزشی به سطحی از تسلط در اهداف آموزشی رسیده باشند ، و وظیفه آزمون های وابسته به ملاک نیز دقیقاً تفکیک بین گروه فراگیران مسلط و غیر مسلط است. در همین راستا تحلیل این آزمون ها نیز باید بر همین اساس اجرا گردد.

 

 در تحلیل آزمون های پیشرفت تحصیلی اطلاعات ذیل می بایست در اختیار اساتید قرار گیرد :

 1-     ضریب دشواری آزمون :

«تعریف : در کل فراگیران که به یک سوال جواب صحیح می دهند ضریب دشواری آن سوال است . »

اگر تعداد کل فراگیران در یک آزمون 20 نفر یا کمتر باشد برگه های آزمون کلاً به دو دسته بالا و پائین تقسیم می شود. اگر تعداد فراگیران بین 20 تا 40 باشد 10 برگه بالا و 10 برگه پائین انتخاب می گردد. در شرایطی که تعداد برگه های آزمون بیش از 40 نفر است بهترین رقم برای گروه بالا و پائین 27% کل برگه هاست . (بین 25 تا 33 درصد به عنوان تعداد برگه های گروه بالا و پائین مناسب است . )

تفسیر ضریب دشواری :

به طور کلی ضریب دشواری بین 3/0 تا 7/0 حداکثر اطلاعات را درباره تفاوت آزمودنی ها به دست می دهد . برای آزمون های چند گزینه ای سطح بهینه دشواری کمی کمتر از فاصله بین 1 و سطح موفقیت با حدس زدن است بنابراین در ازمون های چهار گزینه ای سطح بهینه دشواری 6/0 خواهد بود .

 1-     ضریب تمیز :









براي نمايش ادامه اين مطلب بايد عضو شويد !
نام کاربری :
رمز عبور :
تکرار رمز :
ایمیل :
نام اصلی :
کد امنیتی : *

اگر قبلا ثبت نام کرديد ميتوانيد از فرم زير وارد شويد و مطلب رو مشاهده نماييد !
نام کاربری :
رمز عبور :