درخواست مشاوره و ارسال سوال الو روانشناس در اینستاگرام الو روانشناس در تلگرام درخواست مشاوره و ارسال سوال الو روانشناس در اینستاگرام الو روانشناس در تلگرام

بهداشت روان...راه‌هايي ساده براي كنارگذاشتن اضطراب

t.me/alo_ravanshenas_ir :تلگرام " اَلو روانشناس "
  • تاریخ ارسال : جمعه 12 آبان 1391

برخي از موارد استرس و اضطراب در زندگي روزمره طبيعي هستند. اگر امتحان داريد يا اگر به تازگي دچار يك شكست عاطفي شده‌‌ايد و مضطرب هستيد، اين اصلا غيرعادي نيست. حتي شايد نداشتن اضطراب در اين شرايط كمي عجيب باشد اما اگر هميشه نگران هستيد و دايم از وقوع يك حادثه بد مي‌ترسيد آن‌وقت بايد گفت شما هم در زمره صدها ميليون نفري هستيد كه روي كره زمين به اضطراب مزمن مبتلا شده‌اند. مشكلي كه اگر به موقع درمان نشود مي‌تواند زمينه‌ساز افسردگي باشد.


داروهايي براي آرامش

براي درمان اضطراب و استرس داروهاي متعددي در دسترس هستند كه با مراجعه به پزشك عمومي يا روان‌پزشك مي‌توانيد آنها را دريافت كرده و آرامش بيشتري داشته باشيد. اين داروها اغلب سطح ماده‌اي به نام «گابا» را در مغز تغيير مي‌دهند. گابا يك ميانجي شيميايي در مغز است كه باعث بهبود حس و حال، كاهش فشار و تنش‌هاي عصبي مي‌شود. منتها اين داروها هم مثل تمام داروهاي ديگر اثرات جانبي دارند. داروهاي ضد‌اضطراب مي‌توانند باعث سرگيجه، خواب‌آلودگي، كسالت و فراموشي موقتي شوند.

از طرف ديگر، در بدن حالت تحمل ايجاد مي‌كنند، يعني بعد از مدتي بدن به مقدار خاصي از دارو عادت كرده و براي اينكه شما بتوانيد همان تاثير قبلي را از دارو دريافت كنيد بايد دوز مصرف آن را افزايش بدهيد. حالا اگر به‌طور ناگهاني دارو را قطع كنيد عوارض محروميت از دارو سراغ شما مي‌آيد كه تا مدتي شما را آزار خواهد داد. عوارضي مانند بي‌خوابي، حساسيت و اضطراب شديدي كه از اضطراب اوليه شما به‌مراتب بدتر خواهد بود. معروف‌ترين اين داروها ديازپام است و در مورد ساير داروهاي هم‌خانواده ديازپام نيز مي‌توان به اگزازپام، كلونازپام، ميدازولام، آلپرازولام و كلرديازپوكسايد اشاره كرد. اما اگر اضطراب شما شديد نيست و باعث اختلال در زندگي روزمره‌تان نشده به‌جاي استفاده از دارو از درمان‌هاي طبيعي و غيردارويي براي غلبه بر اضطراب استفاده كنيد البته مشورت با پزشك درصورت شديد بودن اضطراب بايد مدنظر قرار گيرد.


راه‌هايي براي آرامش
يكي از آنها كم كردن يا قطع مصرف كافئين است. كافئين علاوه بر قهوه در نوشابه، نوشابه‌هاي انرژي‌زا و برخي نوشيدني‌هاي ديگر نيز وجود دارد. كافئين با افزايش شدت عملكرد و تعداد ضربان قلب باعث ايجاد فشار بيشتر روي سيستم عصبي شده و وضعيت شما را بدتر مي‌كند. كار ديگر گفت‌وگو با يك مشاور باتجربه است كه مي‌تواند شما را در يافتن راهي براي غلبه بر مشكلات، كاهش استرس و اضطراب راهنمايي كند. در ضمن دم و بازدم عميق به‌خصوص ابتداي صبح هم با افزايش سطح اكسيژن خون باعث كاهش اضطراب مي‌شود و همچنين ورزش منظم و مرتب هم در كاهش اضطراب و استرس نقش موثري دارد. تحقيقات متعدد نشان داده، ورزش منظم سه بار در هفته هر بار دست‌كم 30 دقيقه جدا از بحث تناسب‌اندام، با تنظيم گردش خون، ريتم و عملكرد قلبي، تنظيم قند خون و كنترل سطح هورمون‌هاي استرس به شكل قابل ملاحظه‌اي باعث كاهش اضطراب و استرس مي‌شود.




براي نمايش ادامه اين مطلب بايد عضو شويد !
نام کاربری :
رمز عبور :
تکرار رمز :
ایمیل :
نام اصلی :
کد امنیتی : *

اگر قبلا ثبت نام کرديد ميتوانيد از فرم زير وارد شويد و مطلب رو مشاهده نماييد !
نام کاربری :
رمز عبور :