درخواست مشاوره و ارسال سوال الو روانشناس در اینستاگرام الو روانشناس در تلگرام درخواست مشاوره و ارسال سوال الو روانشناس در اینستاگرام الو روانشناس در تلگرام

کنکوریاش..............................

t.me/alo_ravanshenas_ir :تلگرام " اَلو روانشناس "
  • تاریخ ارسال : چهارشنبه 20 مهر 1390

 


همه ما در زندگی روزمره با انواع هیجانات رودرروهستیم. به‌طوری که شاید این آشنایی ما با هیجانات حتی به دوران نوزادی ما برمی‌گردد. به‌ عبارتی ما از لحظه تولد، برخی از هیجانات را با خود داریم و این اهمیت و نقش هیجانات مختلف را در زندگی نشان می دهد. برخی از هیجانات لذت بخش، خوشایند و تقویت کننده هستند، به‌طوری که ما برای رسیدن به این حالات خاص از هیجان ممکن است تلاش هم انجام بدهیم مانند هیجان دیدن یک فیلم ترسناک و یا برخی دیگر از هیجانات که بیشتر جنبه آزارنده دارند وما تلاش از اجتناب برای رسیدن به آنها را در خود احساس می کنیم، مانند هیجان اندوه. به این ترتیب هیجانات از لحاظ خوشایندی یا ناخوشایندی به 2 دسته تقسیم می‌شوند: هیجانات مثبت و منفی. اما نکته مهمی که باید به آن توجه کنیم این است که هر یک از هیجانات اهمیت و نقش مهمی در زندگی دارند و کارکرد خاصی برای هر یک وجود دارد. یکی از مهم‌ترین و شایع‌ترین این هیجانات، اضطراب است.

اضطراب: یک بخش طبیعی از زندگی ماست و بیشتر ما در مواقع مختلف آن را تجربه کرده‌ایم. بعضی رویداد‌های زندگی به ما این باور را می‌دهند که در وضعیت خطرناکی هستیم، در این شرایط اضطراب واکنشی طبیعی است. مثلاً اضطراب از امتحان، یا اضطراب سخنرانی در جمع، نمونه‌هایی از این نوع هستند.

علایم اضطراب

علایم بدنی: تپش قلب، تنگی نفس، از دست دادن اشتها، تهوع، بی‌خوابی، تکرار‌ادرار، چهره‌ی برافروخته، تعرق، اختلال گفتار و بی‌قراری.

علایم فکری:
سر‌در‌گمی، اختلال در حافظه و تمرکز، حواس پرتی، از دست دادن کنترل، کمروئی، گوش به زنگ بودن و افکار تکرار شونده.
علایم احساسی: عصبی بودن، نگران شدن، کم طاقتی، دلواپسی، وحشت زدگی.

اضطراب امتحان

یکی از شایع‌ترین مشکلاتی که اکثر دوستان دانش‌آموز یا کنکوری از آن شکایت دارند اضطراب امتحان است. زمانی که یک دانش‌آموز در شرایط امتحان نسبت به کارآمدی، توانایی و استعداد خود  دچار نگرانی و تردید می‌شود می‌توان از اضطراب امتحان صحبت کرد. در هنگام امتحان به ویژه امتحانات سر‌نوشت ساز(کنکور و امتحانات نهایی) بیشتر دانش‌آموزان اضطراب امتحان را تجربه می‌کنند. وجود اندکی اضطراب در انسان طبیعی و مطلوب است، اما اگر این اضطراب از حد اعتدال تجاوز کند، موجب کاهش پیشرفت تحصیلی خواهد شد. به عبارت دیگر یکی از دلایل افت تحصیلی که 15 تا 30 درصد موارد تجدیدی و یا مردودی را به خود اختصاص می‌دهد اضطراب امتحان است. دانش‌آموزی که اضطراب دارد احساس می‌کند که ذهنش خالی شده و هرچه را یاد گرفته فراموش کرده است.

پیشگیری از اضطراب امتحان 

1- ارزیابی واقع بینانه و بدون اغراق از امتحان داشته باشید، اگر امتحان را امری عادی تلقی کنیم و از قوانین و سؤالات برای خودمان غولی نسازیم کمتر دچار اضطراب خواهیم شد. 

2-
 از توجه بیش از حد به اضطراب امتحان جلوگیری داشته باشید، هر‌چقدر که قبل و یا در زمان اضطراب به اضطرابمان بهای بیشتری بدهیم و به آن فکر کنیم دلهره و نگرانی بیشتری را تجربه می‌کنیم. به جای این کار بهتر است به موفقیت‌های گذشته و تجربه‌های موفق خود فکر کنیم.

3-
 از رفتار‌های سازنده مانند مشورت و تمرین استفاده کنید. پاسخ‌ها و رفتار‌های سازنده ازقبیل مطالعه‌ی بیشتر، مشورت با دیگران، پرسش و پاسخ با یک دوست، طراحی آزمون‌های آزمایشی برای خود، تمرین سؤالات امتحانی سال‌های قبل و یا سؤالات احتمالی می‌تواند از اضطراب امتحانمان بکاهد.

4-
 محرک‌ها و باورهای غلط  را از ذهن خود پاک کنید. محرک‌های نامطلوبی مثل احساس گناه، ناامنی و ترس از گرفتن نمره پایین و همچنین برچسب‌های منفی مانند گفتن نمی‌توانم، من استعدادش را ندارم، آن‌ها می‌توانند اما من نه؟ و... را کاملاًاز ذهن خود پاک کنید.

5-
 برنامه خواب و استراحت خود را تنظیم نمایید. برخی با این تصور که هنگام امتحانات برای مطالعه‌ی بیشتر نباید خوابید و یا خیلی کم خوابید، خود باعث خستگی ذهنی و درنتیجه فراموشی بیشتر درمطالب خوانده شده می‌گردند. کاهش زمان خواب در حد متعادل مطلوب است، اما افراط  درآن هرگز مفید نخواهد بود.

6-
 در طول سال خود را برای امتحان آماده کنید. داشتن برنامه‌ریزی صحیح جهت مطالعه در طول سال تحصیلی و رعایت روش‌های صحیح مطالعه تا حد بسیار زیادی اضطراب امتحان را کاهش می‌دهد.

7-
 مشورت با مشاور و روانشناسان را فراموش نکنید. اگر به هر دلیلی ازعهده‌ی غلبه بر اضطراب خود برنیامدید بهترین روش مشورت با مشاور یا روانشناس آگاه است. استفاده از این گزینه شما را در شناسایی بهتر و ریشه‌یابی مشکل اضطرابی‌تان یاری خواهد بخشید.